Stor ökning i december   Fotograf Kalle von Hausswolff

Stor ökning i december

Publicerad
2021-01-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under fjolårets sista månad ökade handeln på nätet med 50% jämfört med december 2019. Det var både fler som handlade online och för ett mycket högre belopp per person. Det visar rapporten E-barometern för december, från PostNord.
Redan i november sattes nytt rekord för andelen av befolkningen som e-handlade; 85%, en nivå som bestod under december. Vanligast var det att köpa kläder och skor (47% av e-handelskonsumenterna) följt av skönhet och hälsa (43%). I särklass störst ökning var det i andelen av konsumenterna som handlade dagligvaror – en fördubbling från 12 till 24% jämfört med 2019.

– Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer. Till det kan man lägga en effekt av att väldigt få lämnade Sverige, vilket annars är relativt sett vanligt under december, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Strax innan jul rapporterade PostNord att 6 av 10 julklappar köptes på nätet och att 25% av julklappsköparna köpte samtliga klappar på nätet.

E-barometern bygger på konsumtundersökningar gjorda av Kantar Sifo och totalt har enkätsvar samlats in från 2 417 personer i åldrarna 18–79 år, under december och första veckan i januari.
Läs hela rapporten här.

Några siffror från rapporten:

  • När konsumenterna väl ställt in sig på att köpa julklappar på nätet så tycks många ha bestämt sig för att ha lite extra god framförhållning och köpa allt online, säger Carl-Fredrik Teder
  • E-handeln växte med 50 procent i december, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
  • Mest växte dagligvarorna, följt av barnprodukter och leksaker.
  • Andelen av befolkningen som e-handlade under december var 85 procent.