Med anor som sträcker sig tillbaka till tidigt 1800-tal, så har företaget upplevt det mesta och mer därtill, i en bransch vars utveckling gått från unikt hantverk till massindustriell tillverkning. Idag är siktet kalibrerat på den grafiska branschens digitala framtid, men historiens vingslag fortsätter att inspirera.
Vi står utanför den vackert stenlagda entrén vid Malaxgatan 1 i Kista. Det är coronatider och färden, genom det annars så folkkryllande Kista, gick på tomma gator och förbi ödsliga parkeringsplatser. I förmiddagens nyhetssändning meddelade man att omkring hälften av de anställda inom den offentliga sektorn arbetar hemifrån. Vad motsvarande siffra för näringslivet skulle vara, uppgavs aldrig.
Flera generationer
Det är Michael Mossberg, VD för Edvard Schneidler AB, som möter oss och visar oss in i ett konferensrum på andra våningen, där vi också får träffa Kristoffer Skantze, Axel Irestedt och Björn Åsell. De fyra utgör hela personalstyrkan för det säljbolag, som Edvard Schneidler AB numera är.
Externt och på framför allt den tekniska sidan har man några partner som bl a Magnus Kvarnefalk när det gäller färger och färgflöden i olika former samt Claes Knutsson om det handlar om CTP, framkallare eller liknande.
I takt med boktryckarkonstens framväxt från Gutenbergs dagar i mitten av 1400-talet började bokbinderiet få fäste även i Sverige framåt 1600-talet. Det var främst hantverkare från Tyskland och Holland som började utveckla verksamheten.
År 1805 registrerades företaget Edvard Schneidler och Kristoffer Skantzes farfars far började där som springpojke, för att med tiden ta över verksamheten som bestod av bokbinderi, men även pappershandel.
– Både farfar, pappa, brorsan och jag har växt upp med företaget och arbetat i det, berättar Kristoffer Skantze.
– Fast mina barn har deklarerat att det är andra tider som gäller numera och de har gjort sina egna val.
På 1980-talet bytte företaget namn till Schneidler AB och sedermera Schneidler Grafiska AB. Logotypen gick från grönt till svart.
Gammalt blev nytt
Företaget växte och blev en välkänd aktör inom produktsegment som storformat, offset, flexo, screen, förpackningar och inte att glömma bokbinderi eller postpress och efterbearbetning. Det handlade både om maskiner och material.
Sommaren 2016 köpte Laholmsbaserade R&D Spandex AB upp Schneidler Grafiska AB, men den del av verksamheten som berörde försäljning av utrustning och material till företag som sysslar med bokbindning, flexotryck, offsettryck och industriellt tryck överfördes i det nya bolaget; Edvard Schneidler AB.
– Det har varit och är spännande. Storformat har blivit överetablerat med låga marginaler, medan vi ser att förpackningssidan går som tåget, säger Michael Mossberg.
– Frågan är om det också kommer att bli ett överetablerat Klondike som går samma öde tillmötes som storformat verkar ha gjort. Fast vi har stort fokus på etikettsidan.– Flexo går sedan gammalt bra och vattenfri offset är också lite av vår nisch.
Att förpackningar går bra hänger ihop med en ökad konsumtion och inte minst en ökad e-handel. Här blir miljö- och hållbarhetsfrågorna allt mer heta och viktiga.
Alla dessa förpackningar
Under år 2019 omsatte Edvard Schneidler AB närmare 22 miljoner kronor med sina fyra medarbetare som alla har sina specialområden. Michael fokuserar främst på flexo och arkoffset. Axel har koll på bl a rulloffset och förpackningar, medan Björn svarar för postpress i dess vidaste bemärkelse. Kristoffer är lite av allt-i-allo-specialist med betoning på miljöfrågorna.
Även om företaget har försäljning i Norge, Danmark, Finland och Baltikum, så står den svenska marknaden för ca 90% av omsättningen.
På postpress, bokbinderi och förpackningssidan är det Björn Åsell med sina dryga 40 år i det branschsegmentet, som vet mer än de flesta. Allt från exklusiva förpackningar från Kolbus-maskiner, till boardalternativ från Eska.
Om Kolbus kan man veta, att det ärorika bokbinderiföretaget som etablerades på 1770-talet, blev expert på exklusiva förpackningar tack vare ett uppdrag om en snygg papplåda till ett välkänt champagnemärke.
– Logistiken när det gäller förpackningar är generellt konservativ. Alla vet att det transporteras enorma mängder luft till ingen nytta, säger Björn Åsell.
– Med anpassade förpackningar eller wellkartonger-on-demand skulle man kunna spara in var tredje långtradare och göra ofantliga tidsvinster.– Trots att allt fler konsumenter blir irriterade på luftfyllda förpackningar, så händer det ingenting. Tänk om vi genom alla led skulle kunna få konsensus kring vikten av miljö- och volymanpassade förpackningar; det skulle vara fantastiskt.
Från Kolbus kommer BoxPrint BP-500, som är en snabb och lättanvänd färgskrivare för måttanpassade wellförpackningar i korta serier med utskriftshastighet på 150 eller 300 mm per sekund. Maxstorlek på utskrifter är 1060 mm på kartong på upp till 1200 mm bredd x valfri längd. Upplösningen ligger på 800 eller 1600 dpi.
Digital framtid
En av de viktigaste samarbetsparterna för Edvard Schneidler är Fujifilm och i oktober fick man försäljningsrättigheterna på deras Jetpress 750S, som också kallas för framtidens tryckpress.
Det är den tredje generationens inkjetpress i 50/70-format, där maskin, skrivhuvuden och bläck är utvecklat av Fujifilm. Det gör att man har full kontroll på alla de egenskaper, som krävs för att göra maskinen unik på marknaden med en tryckkvalitet, som är minst lika bra som offset och utan intagstid och utan makulatur och med samma tryckkvalitet på första och sista arket.
– Det här underverket finns nu installerat på mer än 200 tryckerier i världen,
varav mer än 50 finns i Europa, förklarar Michael Mossberg.
– Vi har förhoppningar om att kunna sälja och installera den första Jetpress 750S i Sverige inom ett år.
Lägg till det att Edvard Schneidler i samarbete med Teknograf också kan erbjuda Fujifilms moderna arbetsflöde XMF. Förutom försäljning av nya system, hårdvara och tilläggsmoduler kan man även tillhandahålla support och uppgraderingar av befintliga system, både i Sverige och Danmark.
Plåt, dukar och färg
För två år sedan kom Axel Irestedt in i företaget med kompletterande kompetens från mer än 20 år på Sun Chemical.
– Vi har ett bra samarbete med japanska Toray Industries när det gäller tryckplåtar för vattenfri offset, berättar Axel.
– Samma sak med multinationella bjässen Continental Industry och deras gummidukar som Conti-Air, där vi har storkunder som exempelvis Tetra Pak. Det är också ett produktsegment där vi stadigt växer.
En annan leverantör är S&S eller tyska Schuite & Schuite Druckfarben GmbH, som är en av de ledande tillverkarna av färg för rulloffsetindustrin. I juli 2018 invigdes den nya fabriksdelen i tyska Ichterhausen, vilket gör S&S till den kanske modernaste tillverkaren i hela den branschen.
Inte som vanligt
Sedan mitten av februari har den världsomfattande coronapandemin gjort att ingenting längre är som vanligt och kanske inte heller kommer att bli det framöver heller. Ändå har man på Edvard Schneidler försökt att göra business-as-usual.
– På förpackningssidan har efterfrågan ökat något, men framåt april märkte vi att vi tappade ca 25% i form av minskade order. Fast det verkade ta lite ny fart under juni, säger Michael Mossberg.
– Redan under förra året, 2019, gjorde vi vissa strukturella förändringar i företaget. Inte minst på systemsidan där vi dittills använt oss av program från tiden med Schneidler Grafiska, som definitivt inte var anpassade för vårt mer kompakta företag, konstaterade Kristoffer Skantze.
– Vi hoppas på en bra omstart inom en inte alltför avlägsen framtid, säger Björn Åsell och tillägger;
– Fast det är ett rejält bakslag att både Fespa och Drupa ställdes in. Vi hade stora förhoppningar på nya lanseringar och möjligheten till fina affärer. Nu blir det att vänta och avvakta.
Lätt, smidigt och snabbt
Under perioden april till juli har alla medarbetare i företaget varit korttidspermitterade på 40%; en åtgärd från staten som passat dem som hand i handske.
– Trots allt ser vi positivt på framtiden, även om det inte i alla avseenden kommer att bli som förr, menar Axel Irestedt.
– Som företag med flera produktben att stå på, är vi en lättrörlig aktör och vi kan lätt, smidigt och snabbt styra om verksamheten.– Vi tror att den digitala sektorn har en spännande framtid och jag är övertygad om att förpacknings- och etikettsidan kommer att expandera.
På två hjul
Michael Mossberg bor med fru och två barn i Enebyberg, strax norr om Stockholm. I hemmet finns också tre katter och en hund.
– Jag halkade in i branschen på ett bananskal, men har alltid trivts med den, säger Michael.
– På fritiden tillbringar vi mycket tid i vårt sommarhus i västra Värmland, nära gränsen till Norge. Det blir en del snickrande och allmänt pyssel.
Även om Michael har två motorcyklar, så är han långt ifrån någon idrottsentusiast, tvärtom.
– Jag är en idrottsateist och sport gör sig bästa på TV när jag inte tittar på, säger han med ett lätt skratt.
En som däremot gärna titulerar sig som lite av en sportfåne är Kristoffer Skantze, som varit i branschen sedan tidiga barnsben. Han är gift och har två barn och bor dessutom granne med Axel Irestedt på Lidingö. På vinterhalvåret spelar han veteranishockey upp till fem dagar i veckan.
– Jag är också förtjust i att köra motorcykel och har tre gånger i början av 2000-talet kört Gotland Grand National, som är en av världens största endurotävlingar under ganska tuffa förhållanden.
– Varvet är på 2,1 mil och det gäller att köra så många som möjligt under en period av tre timmar.– Mitt rekordbästa är fyra varv med en Husqvarna 360 cc, årsmodell 1975 och jag kan väl säga att man var öm i kroppen efteråt.
Mästare i pickleball
På två hjul och lite utmanande kan man få se Björn Åsell när han far fram på sin mountainbike. Annars är det vatten och båtar som räknas och självklart finns det egna sommarhuset i skärgården utanför Trosa. Till vardags bor han med hustru i Bromma, där de två barnen är utflugna.
– Det finns något speciellt med vatten och havet. Känslan att styra sin båt och känna tångdoften är något jag alltid längtar efter, förklarar Björn.
Kristoffers granne i Lidingö, Axel Irestedt bor med fru, tre barn och två hundar. Han är väldigt sportintresserad och aktiv med allt från långfärdsskridskor till löpning, cykel, golf och bollsporter som tennis, paddel och pickleball; senaste modesporten på frammarsch.
Pickleball är en sport, som kombinerar tennis, badminton och bordtennis. Två eller fyra spelare använder racket av trä eller kompositmaterial, för att slå en perforerad plastboll över nätet. Planens mått och utformning är tagen från badminton och reglerna liknar de i tennis. Sporten uppfanns på 1960-talet i USA.
– Inte för att skryta, men jag och en barndomsvän är regerande svenska mästare i dubbel i pickleball, efter att ha vunnit SM i Nyköping förra året, 2019, påpekar Axel med oblyg stolthet i rösten.
Det får framtiden utvisa
År 2003 såldes vid en auktion på Sothebys i London, ett exemplar av förstaupplagan Erik Dahlbergs Suecia antiqua et hodierna; bundet i ett praktfullt marokängband av kung Gustav III:s hovbokbindare Christoffer Schneidler. Han var kungens hovbokbindare från 1746 till sin död 1787. När klubban föll var prislappen uppe i 2,5 miljoner kronor och kompletterade företagets smått unika tidslinje.
Vår historia har mycket att lära oss och mycket som vi kan förundras över. När vi lämnar de fräscha lokalerna i Kista en strålande vacker sommardag i början av juni, är det mycket som är annorlunda. Vi kan hoppas att det blir som förr, men frågan är om det kommer att bli verklighet. Blir det bättre eller blir det sämre – det får framtiden utvisa. Kanske blir det nästan som förr, men …
Lars Knapasjö – text
Elmer Törnquist – foto