Svenska Basketbollförbundet har fått en ny samarbetspartner, i och med det nya avtalet med sportvarumärket Adidas, som gäller samtliga lag. Dam- och herrlandslagen, debuterade med de nya matchkläderna i landskamper mot Nederländerna och Kroatien, i november i fjol.
– Detta samarbete tillför mycket energi och förstärker Svensk Basket. Adidas är ett innovativt och folkkärt varumärke inom svensk idrott, säger Steve Dipple, kommersiell chef på Svenska Basketförbundet.
– Dessutom har Adidas en hög profil inom basket globalt, med flera svenska stjärnor samt NBA- och WNBA-stjärnor som ambassadörer.– Att samarbeta med Adidas passar extremt väl in i den varumärkesutveckling som Svensk Basket gör nu.
Samtliga dam-, herr- och ungdomslandslag kommer alltså spela i de nya matchkläderna.
– Att inleda samarbetet med landslag är alltid ett hedersuppdrag. Svensk Basket är i en spännande fas, med siktet inställt på EM-turneringar både på herr- och damsidan nästa år, säger Elin Sundell Nilsson på Adidas Norden.
– Basket är dessutom en sport som påverkar flera delar i samhället utanför själva sporten, som t ex kulturen och modeindustrin.– Vi vet att genom sport har vi styrkan och möjligheten att påverka människors liv och detta är något vi delar med Svenska Basketbollförbundet.
…