Miljömärkning uppdateras

Miljömärkning uppdateras

Publicerad
2020-12-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Den första miljömärkningen för 100% klimatneutrala förpackningar; ÅterBära, lanserades av Avisera redan år 2017.
Nu har miljömärkningen fått en ny grafisk profil och identitet. Den uppdaterade miljömärkningen har tagits fram tillsammans med varumärkesbyrån Sensibar, för att förstärka ÅterBära som miljömärkning.

– Vi på Sensibar ville ta fram en grafisk identitet, som verkligen kunde lyfta upp ÅterBära som klimatinitiativ och tydliggöra Aviseras position som marknadsledande inom hållbara förpackningslösningar, förklarar Sabina Granath på Sensibar.

Den nya grafiska identiteten är en färgstark och uttrycksfull profil, som innehåller nya färgkombinationer, grafiska element för miljöbudskap, en uppdaterad logotyp, en ny tydligare miljömärkning för Aviseras produkter och en tonalitet för en mer lättsam miljökommunikation.

– Miljö- och klimatdebatten är mer närvarande än någonsin och vi vet nog alla att vi behöver agera nu om vi ska kunna motarbeta klimatförändringarna, säger Daniela Lundgren på Avisera.
– Det sista vi behöver är mer klimatångest, så med ÅterBäras nya profil vill vi sprida positivitet och påminna oss själva såväl som våra kunder om hur enkelt det faktiskt är att göra väsentlig skillnad.

Avisera använder själva märkningen på majoriteten av sina produkter som; förpackningar, papperspåsar, återanvändbara kassar och trycksaker.

– Idag är hela 80% av våra produktioner klimatneutrala och vi har klimatkompenserat för koldioxidutsläpp av en yta ungefär lika stor som 15 000 luftballonger, bara genom att uppmana våra kunder till att byta till ÅterBära-märkta produkter. Det känns faktiskt helt fantastiskt, avslutar Daniela Lundgren.