30 utställare klara för Nordic Profile Fair online

30 utställare klara för Nordic Profile Fair online

Publicerad
2020-12-08
Skribent
Redaktionen

Mellan den 19-21 januari 2021 är det dags för nästa upplaga av Nordic Profile Fair online och i början av december var det redan 30 utställande företag som var klara för onlinemässan. Jämförelsevis var det totalt 16 utställare när mässan genomfördes första gången i augusti 2020.
Det bjuds givetvis på nyheter inför denna gång och en av dem är att man har två föreläsare som deltar; Mat-Tina, känd från TV, samt Anni Sandgren, hållbarhetsansvarig på New Wave Group.

  • Tillsammans med Mat-Tina kommer besökarna kunna laga mat och samtidigt tävla om signerade exemplar av hennes senaste bok; Gott käk utan krångel.
  • Hos Anni Sandgren kommer man kunna få lära sig om tredjepartscertifieringar och vilka hållbarhetsutmaningar som en global textilindustri innebär.

Målet med onlinemässan är dels att den ska hjälpa till att skapa nya möjligheter för branschen, dels hjälpa branschen att hålla igång business. Här vill man samla branschfolket, både nya som gamla, för att ge möjlighet till nya kontakter.

– Är man där, stärker man sitt varumärke och både syns och finns, skriver Maria Olsson, på PWA, i ett mail till redaktionen.

– Man kan i dagsläget besöka enstaka befintliga kunder och det är viktigt att behålla den fysiska kontakten, men genom onlinelösningen kan man nå många fler samtidigt och även, många nya kunder på kort tid. Därigenom kan man få en bra start på sin säsong, fortsätter Maria Olsson.

– Det som är kul den här gången är att vi fått med många fler utställare, som lyckas täcka upp fler områden i branschen; arbetskläder, hårda produkter, mjuka produkter och presentartiklar.

Samtidigt som det är fler utställare för denna gång, har ett antal grossister tackat nej för att det är fel säsong och några har tackat nej, då det är en svår ekonomisk situation i sviterna av den rådande pandemin.
Arrangören framhåller att onlinemässan är en bra möjlighet att man fortfarande kan träffas via video online, för att kunna få en aktuell presentation av både nyheter och erbjudanden.

– Man kan även konstatera att denna mässa verkligen går efter att vara hållbar och ekonomisk. Dessutom, under rådande Covid-19 situation, är den en bra lösning för att göras affärer och lansera nya produkter. Det som är annorlunda sedan sist, är att vi nu har mer tid att göra förbättringar för både ÅF och utställare jämfört med första mässan i augusti.

Lista på utställare som är helt klara:

  • Adelante i Sverige AB
  • Candab AB (ny)
  • D-Dep Kimi AB (Add Up Card) (ny)
  • Falk&Ross / Spirit Promotional Clothing
  • Fourtex AB (Buxbom) (ny)
  • Fruit Distribution AB (ny)
  • GTK Producent AB
  • Headwear Scandinavia AB
  • ID Identity Rexholm A/S (ny)
  • Ingli Sweden / Jaan Ingel AB (ny)
  • Jobman Workwear AB (ny)
  • L-Shop Team Scandinavia (ny)
  • Magasin Friend of Brands AB
  • Matterhorn Sverige AB
  • MEC Gruppen AB
  • MidOcean / More Branding Norden AB
  • PF Concept Scandinavia AB (ny)
  • Plastprint AB (ny)
  • ProJob Workwear AB (ny)
  • PTS Askeroth AB (ny)
  • Sagaform AB (ny)
  • Sandryds Handels AB (ny)
  • Texet AB (ny)
  • Texstar AB
  • Tg-h Textilgrossisten AB (Cottover)
  • Toppoint / New Wave Mode AB (ny)
  • Vinga of Sweden AB
  • WSI Reklamgrossisten AB (Black Hill) (ny)
  • Xindao Scandinavia AB (ny)
  • Zebro International AB (ny)

Fler utställare kan givetvis tillkomma.

Som branschorganisation samarbetar PWA med både Elmia och Onlinemässan. Vilket i praktiken innebär att PWA arrangerar både den fysiska mässan; Nordic Profile Fair tillsammans med Elmia och den digitala mässan; Nordic Profile Fair online med Onlinemässan.

– Vi är helt övertygade om att det i och med pandemin skett en förändring och att den fysiska mässan kommer att se annorlunda ut i framtiden och att onlinemässan kommit för att stanna och utvecklas vidare, avslutar PWA.