Även fast jag bär en vindtät, vadderad jacka och skinnhandskar, så måste jag vara ärlig och säga att det snart börjar bli för kallt för att cykla till jobbet. Eller ja, är det ens något att gnälla på? Nej, jag och min svarta cykel kommer kriga vidare. Åtminstone till den dagen, då den första snön faller och lägger sig som ett vitt täcke över marken.
Apropå att kriga, vad är det med alla krig som pågår egentligen? När det väl uppdagades att Amazon och dess säljplattform skulle komma till Sverige, då skulle det bli e-handelskrig. När streamingtjänsten Disney+ lanserades i Sverige, då blev det streamingskrig.
Det kommer även bli världskrig på spelmarknaden, när Sony och Microsoft släpper sina respektive konsoler, av den nionde generationens spelkonsoler. För att inte glömma det spektakulära krig som pågår mellan alla tillverkare av elbilar, världen över.
Detta är endast en handfull av alla de sk krig som pågår, enligt medias rubriker. Fast jag vet inte riktigt, då jag personligen aldrig har upplevt ett riktigt krig i den bemärkelsen med döda människor och våld …
Det känns som att rubriker om krigen späder på såväl rädsla som hat. Vilket vore ganska tragiskt. Hur skulle det vara om vi, som en av de etablerade branschmedierna inom Print och Profil, Promotion och Produktmedia, skulle skriva sådana rubriker?
När Konica Minolta presenterar en ny tilläggsenhet till AccurioLabel eller när Canon lanserade sin nya Arizona-flatbädd; har de startar krig i branschen? När NS System och Permapress kommer med varsin ny typ av transfer, är det krig?
Akta er för etikettpresskriget, flatbäddskriget och transferkriget … för att inte glömma det stora kriget om alla de sorter av produktmedia som finns. Nej, faktiskt tror jag ingen skulle tycka att det var speciellt roligt om vi skrev den typen av rubriker.
Jag hoppas givetvis ingen tar illa upp, självklart förstår jag att det finns konkurrens. Samtidigt vill jag dock se det mer som att man ger synergier tillvarandra. Det finns både fördelar och nackdelar med allt, likväl som att alla olika aktörer också kompletterar varandra.
Allt handlar trots allt om vad som passar bäst för var och en och det är något som verkligen kommer fram när jag ser på de olika svar vi fått in på vår enkät. Det är intressant vår del att se hur de olika branschmedierna kompletterar och stärker varandra. Har ni inte gjort enkäten, skulle det uppskattas om ni scannade QR-koden och gjorde den.
Fast oavsett vad, så länge vi håller oss ifrån tråkiga rubriker och krigar på rätt sätt, fortsätter vi att stärka både oss själva och varandra.
Därför passar jag över bollen till vår ansvariga utgivare Lars Knapasjö, som förklarar lite mer om vad vi på Screen&Marknaden nu ska göra, för att utvecklas och stärka branschen. In och kika på sida 19 i detta nummer av tidningen och glöm inte att klä er ordentligt nu. Det måste i alla fall jag göra om jag ska fortsätta att cykla. Det blir mitt krig.
Fridens liljor
Elmer Törnquist