Gästkrönika skriven av Jan Hedenborn

Gästkrönika skriven av Jan Hedenborn

Publicerad
2020-11-03
Skribent
Redaktionen

”Jag tänker att jag ska se mig själv i ögonen när det här är över också.”

Det är bara att inse – vi ligger inte högst upp i näringskedjan. Mycket av det vi ägnar vår tid och energi åt får stryka på foten när det krisar. När dessutom alla de personliga möten som tidigare har hört till vardagen ställs in, då är det många av våra produkter som blir kvar på hyllorna.
Goodiebags, nyckelband, paraplyer – sådant som tidigare varit en naturlig del av ett fysiskt möte, är just nu mindre självklart.

Vi på AD company kommer tappa en betydande del av våra promotion-intäkter för 2020. Antalet order är i stort sett oförändrat, problemet är att värdet per order sjunkit dramatiskt.

Vi jobbar hårt för att kunna stå för det vi gör i varje steg. Människorna bakom produkterna är viktiga. Det har alltid varit vårt sätt att tänka långsiktigt. När frågorna om att sälja munskydd och handsprit trillade in i våras, kändes det därför naturligt att avstå från att hoppa på tåget.
Hur skulle vi kunna garantera att allt gått rätt till för produkter som stressats fram som en krisåtgärd? Var och en tar sina egna beslut, men för oss var det ganska enkelt. Vårt miljö- och CSR-arbete, samt vårt löfte om att alltid erbjuda godkända och säkra produkter är för viktigt för att riskera.

Det kan såklart tyckas vara ett privilegium att kunna välja. Det är det, samtidigt vill jag tro att allt det arbete vi lagt ner på att vara en schysst spelare i matchen också har lett till chanser som vi annars inte hade fått. Jag menar inte att det handlar om någon kosmisk rättvisa, ingen har förtjänat de motgångar man tvingats hantera det senaste halvåret, men det är en skön känsla att se att det vi jobbat hårt för också har gett oss nya möjligheter.

Det är såklart speciellt att krisen vi går igenom delas av så många. Att varje land hanterar situationen på det sätt som just deras samhälle, regelverk, traditioner och kultur medger.

Själva bor vi i ett land som anses ha valt en ganska extrem väg igenom pandemin. Det som väl i mångt och mycket var ett uttryck för vår svenska lagom-strategi fick världens ögon på sig och hade kanske inte fungerat på så många andra ställen än här. Hur väl det faktiskt fungerar har vi kvar att utvärdera.

Jag har ända sedan i våras hållit kontakt med våra leverantörer runtom i Asien och kan konstatera att många har haft det tufft. Få har haft det statliga stöd vi i Sverige har kunnat ta del av.
Några av våra leverantörer har fått hjälp att hålla igång därför att de anses bidra till landets export. Situationen ser kort sagt väldigt olika ut i de länder vi har kontakt med, och hur mycket vi kan få veta om hur det går för dem varierar. I Indien har vi en fadderby som vi stödjer med pengar, just nu vet vi ingenting om hur de har det.

Jag tror trots allt att det finns lärdomar att hitta i allt det här. Om oss själva, om andra och av varandra. För hur illa det än är så har vi allt att vinna på att försöka hitta en positiv sida av det vi går igenom. Så småningom kommer det finnas ett före och ett efter corona. Då hoppas jag att vi som land och vi som företagare och vi som AD company kommer kunna sträcka på oss och känna att vi gjorde det vi kunde – med framtiden i fokus.

Jan Hedenborn
VD
AD Company