Enligt siffror från betaltjänsten Klarna och jämförelsesajten Prisjakt, kan man nu konstatera att årets Black Week har slagit nya rekord.
Försäljningen via Klarna ökade med totalt 41% mot föregående år och enligt Prisjakt, ökade köpintresset med 11%.
– Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin. Fast även om fredagen fortfarande är den överlägset största dagen så har det skett ett skifte hos konsumenterna, säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna.
– Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning.– Jämfört med en vanlig dag så ökar elektronik, barnprodukter och underhållning mest.
Statistik från Klarna säger att ökningen, mot 2019, var under Black Friday 16% och det var i Östergötland, Gotland och Kalmar där försäljningsökningen var störst. Totalt sett redovisar Prisjakt en prisnedgång på ca 5% jämfört med 2019, även om man uppger att 17% av andelen varor hade gått upp i pris.
I genomsnitt var rabatterna under shoppningfredagen på 21%.