För att möta de stora volymerna av e-handlade paket, gör PostNord en rad förstärkningar inför Black Friday och julhandeln. I åtgärdspaketet finns bl a satsningar på lördagsleveranser, utökade hemleveranser i stora delar av landet, söndagsortering av paket, 38 tillfälliga julombud samt extra bemanning.
Bara under förra årets Black Friday-helg, passerade drygt en miljon paket PostNords terminaler. I år planerar PostNord för den ökande paketvolymen med bland annat förstärkningar på terminalerna, stöd till paketombuden och förstärkningar av hemleveranserna.
– Vi har förberett oss för årets Black Friday under hela året, det har nu blivit en rutin. Som alltid så är det här vår roligaste period och vi förväntar oss högre volymer i våra flöden, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord.
– Den här perioden kommer däremot bli annorlunda än andra år, på grund av coronapandemins effekter. Vi, liksom branschen i stort, inser att pandemin kommer att fortsätta påverka verksamheten.
I åtgärdspaketet ingår dessutom söndagsortering av paket, utökade hemleveranser, lördagsleveranser, 38 tillfälliga julombud och samarbeten med stora e-handlare, för att sprida transporterna bättre under dagen. Kundservice kommer också att ha utökade öppettider för att kunna ta emot samtal och frågor.
– Vi gör ständiga förbättringar. Förra året ville vi säkra att paketombuden inte blev för fulla, vilket lyckades bra. I år är vårt fokus att säkra kvalitet på hemleveranserna, exempelvis genom tydligare avisering och bättre kommunikation med konsumenterna, säger Mathias Krümmel.
Under årets andra kvartal växte e-handeln med 49 procent, en effekt av coronapandemin och den sociala distanseringen. Prognosen inför Black Friday och jul-perioden är att PostNords volymer kommer att öka med drygt 7 procent. Men prognosen, som sätts tillsammans med företagskunder och bygger på historik och aktuella trender, är i år något osäkrare på grund av den nya omvärldssituation som branschen som helhet befinner sig i.
Fakta: Så här jobbar PostNord under julen
…