Nio av tio efterfrågar återvunnet

Publicerad
2020-10-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Enligt en undersökning från Kantar/Sifo, på uppdrag av Circular Initiative, framkommer det att en majoritet av det svenska folket, förväntar sig att producenter använder mer återvunnet material i produkterna.

– Det här är en uppmaning till svensk industri att skapa fler cirkulära materialflöden. Det behövs för att få våra resurser att räcka till framtida generation och för att spara på miljön, säger Fredrik Pettersson, VD på Stena Recycling, en samarbetspartner till Circular Initiative.

Att gå från en linjär till en cirkulär ekonomi kräver att fler material återvinns och används i tillverkningen av nya produkter. Enligt undersökningen uppger 92% att de förväntar sig att tillverkare använder mer återvunnet material i sina produkter och 57% svarar samtidigt, att de är beredda att betala mer för produkter, som är tillverkade med återvunna material.
För att hitta möjligheter till att skapa fler cirkulära materialflöden inom svensk industri lanserades samarbetsarenan Circular Initiative av Stena Recycling förra året. ABB, Combitech, Electrolux och Stora Enso är med som partners sedan starten och fler företag välkomnas i samarbetet. Avsikten är att gå från ord till handling och ta fram konkreta lösningar som ger resultat.

Den drivande kraften
Enligt undersökningen anser många att det är företagen, som ska driva förändringen. Hela 67% tycker att företagen har den största rollen, när det kommer till ökad användning av återvunna material. Endast 24% säger att politikerna har den viktigaste rollen.

– Viljan finns hos konsumenterna. Behovet finns för miljön och klimatets skull. Vi behöver agera nu. Nya samarbeten och tester pågår nu på flera olika håll och inom en snar framtid kommer vi presentera resultatet av årets arbete, säger Fredrik Pettersson.
– Vi ser fram emot en ny tid med smartare lösningar, som bättre tar vara på våra gemensamma resurser. Tillsammans ska vi skapa en mer hållbar industri och konsumtion.

Undersökningen genomfördes av Kantar/Sifo den 16 mars-18 mars, med 1 000 respondenter.