Att fortsätta utvecklas och hitta nya sätt att interagera med både potentiella och befintliga kunder, har kanske aldrig varit så viktigt som nu. Det är något som Konica Minolta förstår, speciellt i dessa tider med pandemin kring covid-19.
Det kan låta utmanande att ersätta den klassiska interaktionen ansikte-mot-ansikte, med virtuella miljöer. Samtidigt inser dock företaget att leverans av framgångsrika onlineplattformar för att ge effekt och värde i tryck, ofta tillsammans med andra mediekanaler, är nyckeln till framtiden.
Därför lanserar nu Konica Minolta ett virtuellt showroom, som initialt ska finnas tillgängligt för prospektering av tre av Konica Minoltas grundstenar för kommersiellt och industriellt tryck. Här nämns den tonerbaserade etikettpressen AccurioLabel 230, produktionspressen AccurioJet C1400 samt AccurioJet KM-1e UV-inkjetpress. Fler produktlinjer kommer, enligt Konica Minolta, bli tillgängliga framöver.
– Vi inser dock att det inte kommer att investeras i dessa produkter endast utifrån en online-presentation. Vi tror fortfarande på kraften i personliga relationer och att se vår portfölj och beröra tryckprodukterna personligen, skriver Konica Minolta i ett uttalande.
– Vårt yttersta mål är alltid att hjälpa till att forma idéer för våra kunder i ett partnerskap – oavsett vilken kommunikationskanal, vare sig det är ”ansikte mot ansikte” eller virtuellt.
Personlig guidning
Tanken är att kunder och prospekts ska registrera sig via en webbportal och sedan bli guidade av en representant. Rundturen kommer ske i en 3D-miljö med ett vardera utställningsrum för industriellt och kommersiellt tryck. Detta kompletteras med väl utvalda bakgrundsljud, som ska höja känslan.