För andra året i rad har Color Systems tillsammans med Canon farit land och rike runt, i en roadshow med Colorado-bussen och andra generationens Colorado 1650. Under fyra veckor har man gjort nedslag på totalt 25 orter; från Umeå i norr, till Malmö i söder.
Text – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö
När Screen&Marknaden besöker bussen, har man precis parkerat utanför Canon Business Center strax utanför Norrköping. Det är andra veckan man är ute och bussen har precis rullat hit från ett företag i Nykvarn.
– Jag skulle vilja säga att vi hitintills fått en fantastisk start och man märker verkligen att det uppskattas av kunderna, säger Ulf Hedenblad, produktsäljspecialist på Canon.
– Vi gör dedikerade, fysiska kundbesök. Just detta stopp är ett undantag, med tanke på att vi står utanför Canon Business Center.
Andra generationen
I bussen har man laddat upp med en Colorado 1650, en rullprinter med UVgel-teknik, som ursprungligen släpptes år 2017. Förra året fick andra generationen av 1650 se dagens ljus. Då blev printern utrustad med den nya LED-härdningen, vilket gör att man uppnår högre flexibilitet än tidigare.
– I och med den nya LED-härdningen kan man printa antingen matt eller blankt, fortsätter Ulf Hedenblad.
– Här kan man verkligen laborera och få till olika resultat. Antingen blankt på ett matt papper, eller matt på ett blankt papper.
Det stannar inte där. Trots att just denna generation funnits på marknaden i över ett år, upptäcker man ständigt nya material att printa på.
– Vi lär oss hela tiden. Från början var det vinyler, plaster och några enstaka textilier, berättar Ulf Hedenblad.
– Nu har vi kommit på att det går att printa på offsetpapper, olika tapeter och bomullstextilier också.– Dessutom kan man kombinera den med XY-skärare och upprullare. Vi har även sett att den funkar jättebra till carwrapping-vinyl också.
Olaminerat för miljöns skull
Ulf berättar om ett exempel, där Canon i USA gjorde olika tester. Ett av testerna var att man provade att printa på carwrapping-vinyl, både med och utan laminering.
– Man wrappade både laminerad och olaminerad vinyl, på en Mini Cooper och körde den i ett halvår i Chicago, berättar Ulf.
– Där fick den utstå byggarbetsplatser och biltvättar med borstar. Chicago har ett klimat som liknar det vi har här i Sverige till viss del.
Skillnaden, som man mätte med en spektrofotometer, efter 6 månader var endast 0,56. Gränsen för vad som är synligt för det mänskliga ögat är 2,0.
– Det visar att, vid kortare event och där man har mindre slit, går det utmärkt att printa media utan att laminera.
– Det är tack vare UVgel-bläcket och det innebär att man sparar tid, pengar och, i slutändan, påfrestningar på miljön.
I samband med detta tar Ulf fram en liten kartongförpackning, som ser ut precis som Colorado 1650. Här har man printat på ett tunt papper med maskinen, som man sedan limmat ihop på en kartongförpackning; en teknik som kallas kashering.
Juni högst uppmätta månaden
Eftersom att både första och andra generationens Colorado 1650 har samma betäckning, räknas statistiken från samtliga maskiner tillsammans. Totalt har ett 50-tal installationer gjorts i Sverige.
– Vi monitorerar alla Colorado-maskiner hos kunderna, för att se printvolymer, säger Ulf Hedenblad.
– Sedan år 2017 har printvolymerna aldrig varit så höga, som de var i juni och juli kom upp i nästan samma nivå.
Osäkra tider
Med tanke på rådande situation har man givetvis vidtagit en hel del åtgärder, för att minimera eventuella risker.
– Vi satt ihop den här roadshowen med väldigt kort varsel, men jag tycker ändå att det blev väldigt lyckat och framför allt corona-säkert, berättar Magnus Edfeldt, sälj- och marknadsansvarig på Color Systems, efter att touren är slut.
Förutom att man varit strikta med att endast bokade möten gäller, har man även hållit restriktioner om att det endast får vara två personer, från respektive besökande företag, i bussen samtidigt. Dessutom har man varit noga med att tillhandahålla munskydd, handsprit och ytterligare distans mellan mötena.