Årets Rosa Bandet-kampanj   Den vänstra är designad av First Aid Kit och den högra är Cancerfondens egen design

Årets Rosa Bandet-kampanj

Publicerad
2020-09-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Det är systrarna Johanna och Klara Söderberg från bandet First Aid Kit, som har designat årets rosa band i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Det blir för 18e året i rad som kampanjen samlar in pengar för svensk cancerforskning.
Årets rosa band är designat i rosa manchestertyg med ett rött hjärta och inspirationen bakom detta är att Johanna och Klara ville skapa ett band som kändes som dem.

– Manchester känns enkelt och trendigt, samtidigt som det är väldigt retro. Det blir en blandning av då och nu som känns tidlös, och det är precis så som vi vill att vår musik ska vara, säger Klara och Johanna Söderberg.
– Bandet symboliserar hopp, kärlek och kraft. Att finna styrka i svåra tider och mitt i starka känslostormar. Att bära bandet är att visa att man bryr sig och att vi går tillsammans i kampen mot cancer.

Cancerfondens rosa band kostar 40 kronor, varav varje band kostar tre kronor att tillverka, resten går oavkortat till Cancerfonden. Cancerfondens rosa band säljs från den 25 september på ICA, Apotek Hjärtat, XXL, Lindex och Interflora Online.

Armbandet som är i Cancerfondens egen design kostar 100 kronor, varav varje armband kostar fem kronor att tillverka, resten går till Cancerfonden. Armbanden säljs på ICA, Apotek Hjärtat, XXL, Lindex och ELLOS från den 25 september.