Inte utan min penna …   Pennor som screentrycks

Inte utan min penna …

Publicerad
2020-08-31
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Pennan, eller skrivdonet, har en både lång och betydelsefull historia. Tänk dig en värld utan böcker, tidningar, datorer och mobiltelefoner; en omöjlig tanke. Pennan har lärt oss att förmedla budskap, informera, marknadsföra och inspirera på ett effektivt sätt.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist

Fasaden

Vi kan konstatera, att redan de gamla egyptierna skrev med fullt fungerande vasspennor för mer än 4 000 år sedan. Romarna utvecklade sedan fjäderpennan på 300-talet. Fjäderpennan tillverkades oftast av gåsfjädrar och doppades i bläck. Det kom att bli den regerande skrivdonsstandarden under de följande tusen åren.
Mellan 1500- och 1800-talen gjordes nya experiment och upptäckter; blyertspennan, bläckpennan och reservoarpennan gjorde entré. 1931 kom det första patentet på kulspetspennan. Efter år av förfining och teknikutveckling kunde man så småningom presentera de moderna pennorna.

Vill man veta än mer om pennans historia och utveckling, ska man läsa boken; Strategisk Presentreklam, som gavs ut av New Wave Group AB år 2003 och som skrevs av Tomas Jansson, Örjan Sjöling och Sverker Johnsson.

Att vårdas ömt
År 2001 utkom Ingemar Lundkvist med boken; Pennan – fetisch och skrivdon (Byggförlaget). Det är en lång och spännande exposé över pennor av alla de slag. Det är också berättelsen om uppfinningsrika människor. Exempelvis om den engelske guldsmeden, som var först med stiftpennan, den amerikanska telegrafisten som gjorde den första plumpfria reservoarpennan, den ungerske redaktören som uppfann kulspetspennan eller den franske baronen, som blev Mr Bic med hela världen.

För många är pennan bara ett skrivdon, för andra är den en högst personlig tillhörighet, som vårdas ömt och inte lånas ut. Det gäller särskilt reservoarpennan. En penna blir ibland en fetisch som styrs av årgångar, märken, hur väl den ligger i handen eller passar ägarens smak. Det finns de som köper en penna, för att den har rätt klickljud, när hylsan förs över pennkroppen.

40 år på nacken
Det vi inte kan hitta i historiska dokument, är när den första reklampennan såg dagens ljus. Få produktmedia är så vanliga och så självklara som reklampennan med tryck på pennkroppen eller på pennans klipsch.
En sak vet vi och det är att Jaan Ingel år 1980 startade ett enkelt, litet tryckeri för reklamprodukter i familjens villakällare i Täby Kyrkby och med kontor i vardagsrummet. Visionen var att bygga relationer och skapa ett mervärde genom att erbjuda alla sina kunder kreativitet, kunskap, service och kvalitet. Ett tänkande som han hade med sig från sitt tidigare arbete som inköpare och PR-ansvarig på Sparfrämjandet.
Det hela började i begränsad omfattning med profilkläder, serveringsbrickor och lite annat smått och gott. Allt eftersom växte verksamheten och man flyttade till Pentavägen i Täby, där en tampomaskin införskaffades.

– Efter ett par år lyckades min styvfar Jaan Ingel förhandla till sig sin första pennagentur i form av det italienska varumärket Stilolinea, som redan på den tiden var en av Europas största pennfabriker, berättar Mats Åsbrink, VD för Jaan Ingel AB eller Ingli Sweden, som man heter till vardags.

På 1990-talet fick man syn på en ledig fastighet på Mallslingan 7 i Arninge industriområde i Täby, som man köpte och som fortfarande, 40 år efter starten, huserar i. Som mest har företaget Jaan Ingel AB haft 36 medarbetare och en omsättning runt 40 miljoner kronor.

Trångboddheten, som med tiden blev allt mer påtaglig, skulle lösas genom att köpa en tomt och bygga nytt, men Jaan Ingels bortgång och finanskrisen 2008/2009 satte stopp för de planerna.

Rena familjeföretaget
Ungefär samtidigt ändrade företaget också sin strategi och övergick till att endast driva försäljning genom återförsäljare och med en stark inriktning på reklampennor och konferensartiklar med tryck.

Ganska snart efter att företaget drog igång började Jaan Ingels hustru Anna också arbeta där. Idag drivs företaget av Mats Åsbrink och Johan Åsbrink, vars mamma Anna var gift med Jaan, samt av Linda Ingel och Michael Ingel. Alla fyra syskon är delägare i företaget och sitter med i dess styrelse.
Medan Mats Åsbrink är VD, är Michael Ingel exportansvarig och ansvarar för företagets produktutveckling. Linda Ingel sysslar med inköp och svarar för företagets miljö- och hållbarhetsarbete.

Ett eget varumärke
För drygt 10 år sedan lanserades Add1, som var företagets första egendesignade penna och som skapas under varumärket Ingli. Den blev snabbt en stor succé. Ingli-serien, som framför allt står för hög skrivkänsla, tuff design och utrymme för optimal logomärkning, kompletterades snart med fler populära modeller.

– I samband med detta blir varumärket Ingli så starkt att vi helt enkelt valde att byta namn och börja marknadsföra hela verksamheten under namnet Ingli Sweden, förklarar Mats Åsbrink.

– Av nostalgiska skäl är min favoritpenna Add1. Det var vår första egendesignade penna, säger Michael Ingel.
– Jag minns alla diskussioner jag hade med min far om alla smådetaljer som skulle justeras och som till slut gjorde den komplett.

Idag är Ingli Sweden ett av Sveriges äldsta företag inom kategorin produktmedia och den största renodlade pennleverantören på reklammarknaden. Med ett heltäckande sortiment, stor lagerhållning och eget tryckeri kan man erbjuda en mängd valmöjligheter och hålla korta leveranstider på såväl tryckta som otryckta varor.
Ingli Sweden har även den svenska agenturen till några av de allra största penntillverkarna i världen och jobbar med flera kända varumärken som t ex Cross, Sheaffer, Stilolinea, Maxema, Pilot och Ballograf samt givetvis det egna Ingli.

Tampotryckmaskin från GPE

Tuffa tider
Under de senaste åren har omsättningen legat på en bra bit över 30 miljoner kronor och antalet medarbetare har varit strax under 20-talet. År 2019 gjorde man en mindre förlust, som berodde på förlorade kundkonton och eftersläpande kostnader från tidigare år.

– 2020 började klart positivt och vi ökade ca 20% jämfört med 2019, säger Mats Åsbrink.
– Sedan kom coronapandemin och slog undan benen för oss, vilket var lite olyckligt eftersom vi just höll på att renovera och fräscha upp våra lokaler, för att de ska anpassas bättre till vår framtida verksamhet. Något som nu får läggas på is ett tag.

– Vi har minskat personalstyrkan något och utnyttjat möjligheten till korttidspermittering; något som passat oss som hand i handske. Fast vi känner också att vi sakta, men säkert är på väg tillbaka på banan igen.

Bredvid kontors- och produktionslokalen på Mallslingan ligger också en lagerbyggnad med 3-400 pallplatser och med ett lagervärde på uppskattningsvis mer än 6 miljoner kronor. Det är viktigt, för tillgängligheten är en viktig del av servicen till kunderna. Här finns ett brett lager av alla sorters pennor. Allt för att snabbt kunna tillgodose kundernas efterfrågan.

Annorlunda framtid
Coronapandemin med dess omfattande restriktioner världen över, för att minska smittspridningen, har lagt sin skugga över hela världsekonomin och i ett slag förändrat allt som vi tidigare bara tog för självklart. Frågan är hur framtiden kommer att se ut när detta är över. Blir det färre resor, färre personliga möten; en sak är säker – framtiden blir annorlunda.

– Give-aways som pennor bygger på personliga möten och frågan är hur vi ska tackla det om dessa minskar till förmån för digitala kontakter och möten, säger Michael Ingel.
– Hur kan vi distribuera pennan till slutkund på ett sätt som skapar attraktion och mervärde? En snyggt paketerad penna som kommer med posten kan kanske vara en möjlig väg.

– Under alla omständigheter är det viktigt att påvisa att en penna är så mycket mer än bara en penna. Att vi alltid pratar kvalitet och varumärke och att man alltid får mycket för sista kronan.

Kvalitet är hållbarhet
Sedan en tid tillbaka är Jaan Ingel AB eller Ingli Sweden ISO-certifierade enligt både 9001 och 14001. För kvalitet och hållbarhet är viktiga aspekter både för företaget och för produkterna.

– Det mesta av certifieringsarbetet har vi utfört själva med viss hjälp av en specialist som vi konsulterat, förklarar Linda Ingel.
– Vi vill förknippas med det bästa och då måste vi vara i framkant på en rad viktiga områden. Kvalitet och produktegenskaper, miljö och hållbarhet, service, tillgänglighet och arbetsmiljö är bara några av de områdena.

– För övrigt är min favoritpenna en Ballografs Epoca P, för att den är så himla snygg. Den håller också hur länge som helst och är perfekt när jag ska skriva brev eller loggar mina fallskärmshopp.

Diskussionen i det penndekorerade konferensrummet letar sig in på ämnen som pennans roll i skolan kontra mail, sms, sociala media, om skrivstilens kulturella betydelse och ungdomarnas oförmåga att skriva eller läsa skrivstil, om vad olika former för digital signering kommer att betyda. När använder vi pennan, när skriver vi och varför?

– På vår hemsida finns det mycket information och vi vill att den ska upplevas som något av pennornas Mecka, påpekar Mats Åsbrink.
– Vi fyller 40 år i år och har en gedigen erfarenhet; vi kan verkligen våra grejer och känner för våra produkter.

Deskset

Satsar på PenValue
Konceptet PenValue syftar till att beskriva reklampennans värde ur ett rent marknadsföringsmässigt perspektiv. Faktum är att under en reklampennas beräknade livstid på 8 månader exponeras den mer än 3 000 gånger och byter i snitt ägare 3-4 gånger.
Det innebär att en penna, som kostar 10 kronor har en exponeringskostnad på 0,30 öre, vilket är en rekordlåg kontaktkostnad i jämförelse med andra reklammedier.

Därför satsar Ingli Sweden på att få kunderna att välja rätt reklampenna för rätt ändamål och rätta kunder.

Man har tagit fram en guide, där man kan läsa mer om vad man bör tänka på för att välja rätt reklampenna, exempelvis;

  • Hur man anpassar pennans utseende efter varumärket.
  • När och hur reklampennor är som mest effektiva.
  • Hur många pennor ska man köpa och hur ofta?

På hemsidan; inglisweden.com erbjuder man över 1 000 pennor i olika prisklasser, färger, funktioner och utföranden. Här finns också Snabbvalet, som visar ett urval av de vanligaste sökalternativen. Eller Pennväljaren där man kan göra en mer förfinad sökning. Allt för att betona vikten av PenValue i dess bredaste bemärkelse.


Nära Roslagen
Den fyrhövdade syskonskaran, som vi fått stifta bekantskap med, är ändå ganska olika, men med det gemsamt att de älskar Roslagen.

Linda Ingel såg en gång filmen Point Break – dödens utmanare, som är en amerikansk actionfilm från 1991 med Keanu Reeves, Patrick Swayze och Gary Busey i rollerna.

– Det var första gången jag såg ett fallskärmshopp och jag blev direkt övertygad om att det här är något för mig, säger Linda Ingel.
– Av familjeskäl har jag bott en hel del på Nya Zeeland och där har jag jobbat med fallskärmshoppning och totalt gjort mer än 3 000 fallskärmshopp.

För fem år sedan flyttade hon hem för gott, troligen, och hamnade i en liten stuga i närheten av Norrtälje i det fagra Roslagen.

Mats Åsbrink har en bred repertoar när det gäller sport och idrott; från rally, maraton och cykling till innebandy och fotboll. Han bor i Vallentuna med familjen, där ett av de två barnen är utfluget och har lämnat boet.

Ytterligare en Norrtäljebo hittar vi i Michael Ingel, som också han bor lantligt i ett litet hus som han kärleksfullt pysslar om och snickrar på. Om han inte under det varmare och isfria halvåret tar plats i kajaken och njuter av skärgården eller mekar med bilen eller motorcykeln.

Det är pennan värd
Det är märkvärdigt hur en liten sak som en ynka penna kan väcka så mycket känslor. Från 1980-talets miljöpenna av återvunnet papper med en klipsch av trä, som alltid gick sönder fortare än kvickt – till den där pennan som är ens älsklingsfavorit. För egen del är det en Ballografs Epoca P; en vit, smidig penna som ligger väl i handen och som jag fått av företaget TimeApp vars namn och logotype pryder pennkroppen på två ställen. Jag går ingenstans … inte utan min penna.