Tjenixen och välkommen tillbaka från en, minst sagt, underlig och annorlunda sommar. Nu hoppas jag att du har kunnat ladda batterierna till max, bevisat att man kan hemestra med klass och för den delens skull, inte glömt att borsta tänderna ordentligt.
Det är augusti år 2020, en sensommarmånad som gav oss en värmechock, i alla fall om man jämför med årets värmeneutrala juli. Jag kan inte låta bli att fråga; var är vi och vart är vi på väg? Med facit i hand blir dagarna märkbart kortare för var dag, när höstmörkret långsamt får tränga fram.
Tittar vi på den ekonomiska världskartan ser det inte heller speciellt kul ut, efter att länder och stater har fått summera årets andra kvartal. Spaniens BNP rasade 18,5% och EU-ländernas samlade ekonomier föll med 11,9%. Supertråkigt, verkligen. Alla drabbas vi på olika sätt i spåren av pandemin, men nu är det dags att titta framåt och hitta de där ljusglimtarna som gör livet värt att leva.
Samtidigt som ekonomin går kräftgång och arbetslösheten skjuter i höjden, ser vi även att andelen nystartade företag ökar. I juni ökade antalet nystartade företag med 35% och i juli ökade de med ytterligare 9%. Enligt Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma Spcs, skapas faktiskt fyra av fem jobb i små och medelstora företag. Så förhoppningsvis blir det som en hävstång mot den ökade arbetslösheten.
Självklart vet ingen när alla kommer kunna gå tillbaka till jobbet i vanlig ordning igen och Folkhälsomyndigheten fortsätter att uppmana människor att arbeta hemifrån, om möjligheten finns. Kanske är det dags att fundera på lanseringen av ett Välkommen tillbaka till jobbet-paket? Det skulle kunna ge utmärkta fördelar för producenter, grossister och säljare av produktmedia.
Kanske om man skulle lägga ytterligare omtanke i det och satsa på artiklar som signalerar värme och uppskattning. Lägg till det att köra med produkter som är tillverkade i Sverige, då vinner vi ännu mer på det. Precis som att allt fler letar efter matvaror som är tillverkade i Sverige, tror jag faktiskt att folk skulle uppskatta samma sak med andra typer av varor och tjänster.
För de som arbetar med tryck och märkning, finns det också klara fördelar. När vi nu är i en tid, där digitala möten hör till det vanliga, så får man inte glömma styrkorna som finns i en trycksak. Här måste man påvisa att det stimulerar och berör sinnena på andra sätt. För den som vill veta mer om det här föreslår jag att man läser artikeln Go beyond the screen to reframe your brand experience, på hemsidan www.printpower.eu.
I övrigt vill jag bara tillägga att jag inte tror att etableringen av Amazon i Eskilstuna kommer få några direkt förödande konsekvenser för våra svenska företag. Personligen anser jag att deras amerikanska hemsida är alldeles för spretig och jobbig. Om de ska ha en chans här i Sverige skulle jag vilja säga att man får göra hemsidan bättre.
Tack för mig. Nu bränner vi igång och gasar denna höst igen.
Fridens liljor
Elmer Törnquist
Chefredaktör
Screen&Marknaden