Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 34,4% i maj 2020, jämfört med samma månad föregående år. Totalt motsvarar det ett tapp om 440 miljoner kronor. Perioden januari-maj uppvisar att en negativ tillväxt om 24,5%. Det motsvarar över 1,6 miljarder kronor.
Samtliga mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under maj 2020 och den investeringsnivån är den lägsta för en maj-månad sedan mätningarna påbörjades. Totalt förmedlades under maj drygt 840 miljoner kronor.
– Medieinvesteringarna fortsätter att falla kraftigt till följd av corona-krisen. Maj 2020 är den lägsta noteringen för en maj-månad sedan mätningarna startade år 2007 och de flesta mediekategorier noterar en all time low, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
– April och maj är vanligtvis högsäsong för medieköp och de minskningar vi har sett under krisen, drabbar därför medierna mycket hårt. Det är högst osannolikt att de förlorade pengarna återinvesteras senare under året och som en följd av det kommer vi att se, vilket vi redan har sett; varsel, nedläggningar och sammanslagningar hos publicister.
Samtliga mediekategorier fortsätter att uppvisa negativ tillväxt och backade kraftigt även i maj. Tuffast hade mediekategorierna Dagspress kväll samt Utomhus/trafikreklam som backade med 56,6% respektive 56,1%.
De samlade printkategorierna minskade med 44% och digitala medieköp med totalt 32%. Siffrorna som redovisas för bio är förväntat i och med stängda biografer till följd av corona.
– Annonsörer och mediebyråer drar ner medieköpen brett över samtliga medier. Utomhus/trafikreklam är den mediekategori som faller tyngst – minskar med över 56% i en månad som i normala fall är en stark period, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
– När folk försvinner från gator, köpcentrum och kollektivtrafik är det naturligt att också annonsörerna försvinner. Så är dock inte fallet för övriga mediekanaler. Den generella mediekonsumtionen har ökat under coronakrisen; vi tittar mer på TV och rörlig bild, läser mer, använder sociala medier och digitala kanaler i högre utsträckning.– Trots detta minskar medieköpen. Utbudet av mediekontakter är väsentligt mycket högre än efterfrågan, vilket driver mediepriserna nedåt i samtliga kanaler. Den stora nedgången i maj är en kombination av neddragna budgetar och sjunkande mediepriser, avslutar Jochum Forsell.
…