Nu ska Lidköpings kommun upphandla och teckna avtal kring inköp av arbetskläder, skor och handskar. Till grund för upphandlingen har man gjort en gedigen analys kring vilka konkreta behov av utrustning som kommunens olika verksamheter har.
– Grunden för effektiva inköp är att vi avtalar om rätt varor och att de håller rätt kvalitet men vi behöver också utveckla arbetssätten kring hur vi handlar effektivitet, säger upphandlingschef Lennart Jonsson.
Anbudstiden för upphandlingen har nu gått ut och en utvärdering pågår. Beräknad avtalsstart är den 1 mars nästa år. I samband med avtalsstart beräknas det nya arbetssättet starta.
Effektivare inköp och meningsfull sysselsättning
Det nya arbetssättet innebär att KomJobb, ett kommuninternt arbetsmarknadsprogram, kommer att hålla en mindre utställning, likt ett showroom. Där kommer det att finnas möjligheter för kommunens medarbetare att prova både kläder och skor. Dessutom kommer det även att finnas ett litet lager för de akuta behoven av utbyten.
– Att hålla ett showroom och ansvara för hantering av arbetskläder med allt vad det tillhör är en utmärkt möjlighet för oss. Det kompletterar vår verksamhet och ger oss ett bredare uppdrag, säger Håkan Svensson samordnare inom KomJobb.
Alla arbetskläder ska ha kommunens logotyp, som kommer tryckas av personalen på KomJobb innan de levereras till respektive beställare.De flesta resurser såsom lokaler och handledare finns på plats, men några mindre inköp behöver göras för att verksamheten ska kunna sättas igång.
Miljönytta genom lagning och återanvändning
På arbetskläder uppstår ibland mindre skador. Det kan handla om en reva eller en tappad knapp. Den typen av enklare lagning kommer KomJobb att kunna utföra. De kommer också att ta om hand de arbetskläder som använts en kortare tid. Det kan handla om kläder som använts av säsongsanställda medarbetare. Kläderna kommer att samlas in, tvättas och eventuellt lagas innan de därefter kan återanvändas.