Adressen är Mejerigatan 2 i Karlstad och det är en höstklar torsdag i slutet av oktober. Vi ska träffa Erik Ryberg; en person, som ägnat stora delar av sitt liv åt skyltar. En profil inom skyltbranschen, som nu skapat en profil och ett profilkoncept som inte minst alla montörer bara älskar för dess enkelhet och genialitet.
Trots bilens GPS är det inte solklart vilken byggnad på det gamla mejeriområdet som har adressen Mejerigatan 2. Hela området har varit mejeri från slutet av 1950-talet fram till 2011, då Milko avvecklade sin verksamhet i Karlstad.
Ost av jak-mjölk
En gång i tiden var det totalt ca 120 personer, som arbetade här med att behandla och förpacka 120 000 liter värmländsk mjölk varje dag. När nedläggningen var ett faktum besökte en delegation från Ukraina mejeriet i Karlstad för att titta på utrustningen. Det fanns också intresse från Kina att köpa utrustning för att tillverka ost av jak-mjölk.
Mejeriet byggdes 1959 och har genom åren förutom mjölk också producerat prisbelönt kavaljersost och glass med varumärket Solglass. I många år använde dessutom piloterna mejeribyggnaden som inflygningsmärke till gamla flygfältet i Karlstad.
Nu smyger vi runt hörnen bland alla byggnaderna för att hitta PRicon och plötsligt ser vi en liten skåpbil med PRicon-dekaler på sidorna utanför det som en gång måste ha varit huvudingången och kontorsreceptionen.
Idag är alla lokaler och kontor uthyrda och det jobbar fler människor på området nu än på Milko-mejeriets glansdagar.
Från screen till data
Innanför dörrarna kommer Erik Ryberg och välkomna oss och inne på PRicon-kontoret möter vi även hans kollegor, bland dem sonen David Ryberg.
– Det har mer eller mindre varit skyltar hela tiden ända sedan jag startade min första firma Sola Screen & Reklam 1979. Det var 40 år sedan och då var jag bara 23 år, berättar Erik Ryberg på sin genuina värmländska.
– 1988 sålde jag företaget, men det finns kvar än idag, på Ilanda Industriområde här i Karlstad och vi anlitar dem ibland som underleverantör.
Det började med att Erik Ryberg bl a hjälpte Grums Slalomklubb med reklamskyltar. Det var innan skärplottrarna blivit vanliga och det mesta arbetet skedde för hand; rita, skissa, skära ut, måla; allt var ett typiskt hantverk som krävde noggrannhet och precision.
En tur utanför själva skyltbranschen blev det när han gick till SkiData med kontor i Kil, ca 2 mil norr Karlstad, som marknadsansvarig. Det är ett företag som arbetar med masstillträdes- och betallösningar för skidanläggningar, parkeringshus, mässor och festivaler mm. Här stannade Erik Ryberg i fem år. Sedan lockades han tillbaka till skyltsidan.
Det blev ett antal år på Alfa Neon i Kil, som säljare, projektledare och ateljéarbetare.
– Jag fick bl a rollen som projektledare för en rikstäckande omprofilering av Coop, berättar Erik Ryberg.
– Fast jag kände att jag ville jobba mer med produktutveckling nära produktionen och så bytte jag jobb igen.
Profil på eget manér
Den nya arbetsplatsen blev Karlstadsföretaget Reklamidé, som grundades av bröderna Göran och Patrik Johansson; uppfinnarna och bl a skaparna av det unika och internationellt kända appliceringsbordet RollsRoller.
– Under mina 15 år på Reklamidé har jag haft ansvar för både skyltverksamheten, personal och budget, förklarar Erik Ryberg.
– Det var fina år, men med tiden föddes ett sug att göra något eget.
Nu följde en tid av konsultarbete. Det kunde handla om att få ihop ett montagelag, som på 14 dagar skulle byta skyltar åt ett företag över halva Sverige eller att ta fram skyltlösningar för olika uppdragsgivare. Med sitt kunnande och sin erfarenhet och sina 30 år i skyltbranschen, så blev Erik Ryberg en eftertraktad person som anlitades av många företag.
– Exempelvis anlitade Jet Print Storbilder i Uddevalla mig, för att marknadsföra sina produkter och tjänster, vilket jag gjorde från mitt kontor i Karlstad, säger Erik Ryberg.
– Även Skyltproduktion i Borås anlitade mig som Key Account Manager och även det jobbet skötte jag från mitt kontor här i Karlstad.– Under den tiden gjorde vi bl a en stor omprofilering av nya kvarteret Valvet, som är ett stort handelskvarter i centrala delarna av Karlstad.
– Det var roligt och enormt intressant, men det tog all min tid och jag kände att jag ville tillbaka till min ursprungsidé; tanken på att skapa något eget.
– Jag vill ta fram ett nytt profilsystem, precis som jag själv skulle vilja ha det; enkelt och smart, lätt och hållbart.
Så föddes PRicon
För tre år sedan, 2017, registrerades PR icon Sign Consult Sweden AB och Erik Rybergs drömmar började ta form. I början av år 2020 döptes företagsnamnet om till PR icon Skyltar i Karlstad AB, för att få en starkare koppling till staden och lättare att finna på Google. Nu, precis som då, kallas det till vardags för PRicon.
– Vi är ett fullserviceföretag som sköter hela eller delar av våra kunders behov av skyltar och konsulttjänster.
– Vi är ett litet företag med stor kapacitet och vi hjälper idag flertalet större kunder med skyltar och dekor både utvändigt på fasader och invändigt i butiker eller kontor, poängterar Erik Ryberg.
Man skulle kunna säga att inget i skyltväg är dem främmande. Man tillhandahåller ett brett produktsortiment med allt ifrån den lilla namnskylten till stora neon-/LED-skyltanläggningar. Här erbjuds detalj- eller helhetslösningar både när det gäller utomhusskyltar och inomhussystem. Det handlar om skyltar, som har en lång livslängd och en mycket låg energiförbrukning, speciellt om man väljer LED.
Samma skyltspråk
Dessutom samarbetar man främst med lokala företag och hitintills har man inte lagt någon produktion utomlands. Ledorden är kvalitet och service. Gång efter annan återkommer Erik Ryberg till hur viktigt det är att man pratar samma språk; samma skyltspråk och att man har en gemensam vision och bild om slutresultatet och av vad man vill åstadkomma.
– De personliga relationerna är viktiga; både när det gäller produktionen tillsammans med våra samarbetspartner och när det gäller uppdraget för våra kunder.
– Man måste kunna lita på varandra, förstå varandra och prata samma skyltspråk.
Systemet i bakhuvudet
PRicon kan leverera profilsystem för spänndukskyltar med printad eller folierad dekor.
Med deras PR Signsystem kan man få det med antingen ljuslåda eller som front mot befintliga ljuslådor eller som boardfront att montera direkt mot vägg eller stativ. Det går också att få formade skyltar och text med dukfront. Man kan även ta fram utbytesdukar med dekor/print till de flesta spännsystemen på marknaden.
Idag är PRicon återförsäljare av andra profilsystem, som t ex Sign-Frame. De här ramarna har många namn såsom Primex, Sommer, Smartframe mm och fungerar på samma sätt med en duk där en gummilist har sytts på runt om och som man vinklar in i ett spår. Det gör att duken sitter slätt och fint i ramen, näst intill utfallande.
Det finns också alternativ med storbilder med bildhiss eller ljuslåda med hiss.
– Namnet Sign-Frame garanterar maximal funktionalitet i en tilltalande och tidlös design som kombinerar avancerad teknologi med pålitlig hållbarhet, påpekar Erik Ryberg.
– Alla system är utvecklade med den senaste tekniken och levereras med den senaste LED-teknologin och har högsta kvalitet.
PR Signsystem är namnet
Fast inget är så bra att det inte kan bli bättre. För ett år sedan började produktionen av det som Erik Ryberg och PRicon haft på ritningsbordet eller rättare sagt i datorn under en tid. Det egna profilkonceptet; PR Signsystem bestående av 8 olika, nya profiler och ytterligare en profil är på väg.
– Det är ett lätt, enkelt, starkt och hållbart system och varenda montör som testat det, älskar det, berättar Erik Ryberg.
– Jönköpingsbaserade Signtronic AB har ensamrätten på tillverkningen av systemet och det sker vid deras anläggning i Årjäng, bara ca 10 mil väster om Karlstad.
Nu väntar en lanseringsturné med visningsportföljer med alla nya profiler i det nya, egna systemet; PR Signsystem, som fungerar lika bra inomhus som utomhus och som utan skarvar klarar mått på 5 meter.
Med världen i sikte
Produktionen av informations- och säljmaterial stundar och i första hand är målet att lansera systemet i Sverige och Norden; sedan väntar Europa och resten av världen. Till sin hjälp har PRicon konsultföretaget AddExport, där sonen Markus Ryberg är en av grundarna och tillika VD.
– Det gör det lite mer lättförhandlat när det sker inom familjen, skrattar Erik Ryberg.
– AddExport arbetar bl a med att hjälpa företag att nå ut till olika internationella marknader och det betyder att vi inte behöver flacka runt på mässor och utställningar världen över, utan vi kan på hemmaplan koncentrera oss på produktion och produktutveckling.
Det finns all anledning att följa PRicon under kommande år. Samtidigt är det mer än fascinerande att se hur drömmar och egna idéer i kombination med envishet, energi och personlig övertygelse gör att en entreprenör utvecklar sitt företag.
Hur var det med Sola …
Det började en gång med Sola Screen & Reklam och det för oss vidare till begreppet; som sola i Kallsta. Bakom det hittar vi Eva Lisa Holtz, som föddes 1739 i Karlstad och avled 1818; 79 år gammal. Hon drev under 1700-talet ett värdshus i staden. Det var hennes glada och soliga humör som gav henne smeknamnet; Sola i Karlstad.
Ordet sola är en feminin form av ordet; sol och betyder alltså; solen. I förlängningen har Sola i Karlstad blivit symbol för staden och använts som kommunslogan. Utanför Stadshotellet i Karlstad står Eva Lisa Holtz staty sedan 1985.
Med detta sagt skulle man kunna påstå att cirkeln är sluten och att vårt reportage bekräftat vad alla redan visste; att värmlänningarna är goda och glada. Lägg till det uppfinningsrika och energiska, så blir bilden än mer komplett.
Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist