Sätt färg på livet

Sätt färg på livet

Publicerad
2020-04-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Ni har alla säkert hört att det är mer kostnadseffektivt att sälja till befintliga kunder, än att försöka hitta nya. Om du är en leverantör av storformatstryck instämmer du
troligtvis. Det här är ett sätt att lägga till ett utökat produktutbud, genom att använda koncept, tekniker och kanske program, som du kanske redan känner till.

Vid sublimeringstryck har man traditionellt använt specialtryckmaskiner till de olika textilierna, T-shirtsen och promotionprodukterna. Processen vid sublimering innebär att tryckfärgerna ångas vid överföringen till det slutliga materialet.
Resultatet blir färgstarka, levande och hållbara bilder. Sublimeringstryck kan utföras direkt på det slutliga polymerbelagda materialet eller, ännu vanligare, via ett överföringspapper som sedan appliceras på materialet och överförs med hjälp av värme och medelhårt tryck.

Om du är en leverantör av storformatstryck finns det idag flera faktorer, som kan göra det värt att beakta sublimeringstryck som extra inkomstkälla.

Flera viktiga faktorer
Första faktorn är digitaltekniken som förenklar sublimeringstryck och ger full kontroll
över bläckplaceringen, antingen på överföringspapper eller direkt på tyget. Den andra faktorn är att profileringen av storformatstryck med bläckstråleskrivare, har skapat konkurrenssituationer som kräver att företagsägare utforskar ytterligare användningsområden eller tjänster för en lönsam tillväxt.
Den tredje faktorn är att efterfrågan på foto- och andra bildprodukter, driver expansionen genom att onlinetryckerier använder sublimeringstryck. Slutligen kan bildhanteringsprogram och arbetsflöden, samt RIP-program med en tilläggsmodul, driva både traditionella skrivare (lösningsmedel, vattenbaserade eller HP Latex) och sublimeringsskrivare.

Den enkla tillgången till både mindre sublimeringsskrivare och storformatsskrivare, innebär att processen används mer utbrett på konsumentmarknaden.
Sublimeringstryck kan användas på en mängd olika material som; textilier, keramik, glas, aluminium, mässing, rostfritt stål, plast och hårdpapp, vilket har lett till ett utbud av dussintals olika produkter som kan tryckas både enskilt och i små eller stora upplagor. Bilder tryckta på material som även kan användas utomhus.

Ett fungerande arbetsflöde
Färgsublimering är dock mest känt inom textiltryck. När man trycker på polyester, eller på blandningar med minst 60% polyester, blir färgerna och detaljerna klara, färggranna och skarpa.
Man kan trycka på vävda eller stickade tyger, som twill, poplin, taftsiden, chiffong och mikrostretchmaterial. Eftersom sublimeringsbläck fäster på fibrer så krackelerar inte trycket och de blir inte heller urtvättade.
Sublimeringstrycket kan tvättas, rullas, vikas och användas utomhus, vilket gör dem idealiska för T-shirts, badkläder och sportkläder, samt till banderoller och flaggor.

Med enskilda program som hanterar hela arbetsflödet för färgsublimering, från design till tryck, är det enklare för storformatstryckerier att utnyttja denna spännande och dynamiska teknik, som kan anpassas till egna kunskaper och marknader. Med andra ord är det tryck och färg.


// Michelle Johnson,
internationell marknadsföringschef på SAi