I slutet av i fjol lanserades Oili, ett armband som betalar beloppet genom att användaren blippar med armbandet mot en betalterminal.
Målgruppen är ungdomar och unga vuxna och betalmedlet är tillverkat av veganskt läder, reflex och rostfritt stål.
– Armbandet är i grunden en snygg modeaccessoar som går att betala med. Det är en produkt som alltid kan vara med, då det är en hållbar och tålig wearable, som dessutom klarar vatten, säger Emma Glennow, grundare av Oili.
– Vi ser en tydlig trend mot att allt fler lägger bort såväl plånböcker som kort, för att betala med en wearable. Det är väldigt mycket smidigare och skönare helt enkelt. Med Oili får du ett enkelt, snyggt och säkert sätt att betala.
Betallösningen kommer från fintech-företaget Fidesmo och fungerar med utvalda kort från Mastercard. Marknaden för wearables har växt explosionsartat under det senaste året och Mastercard noterar en åttafaldig ökning i Europa, där Sverige hamnar på sjätte plats.
– Vi ser även att Oili är ett tryggt och enkelt betalarmband för barn och ungdomar, eftersom armbandet sitter fast på armen och därför inte är lika lätt att tappa bort som till exempel ett kort, säger Emma Glennow.