Under sommaren 2019 lanserade Hejco, en del av Fristads Kansas Group, konceptet Re:Hejco, där man uppmanar kunderna att skicka tillbaka sina uttjänta arbetskläder istället för att slänga dem.
I november meddelade företaget att de första lådorna med kläder, gjorts om till tygväskor inför företagets mässor.
– Vi får hållbara give-aways att dela ut istället för att köpa nya, och kan samtidigt berätta om möjligheterna med Re:Hejco, säger Helen Landerborn, VD på Hejco.
– Det leder förhoppningsvis till att många fler kunder skickar in sina kläder.
Bakgrunden till konceptet är en ökad efterfrågan från kunder, samt den egna viljan att ta ansvar längs hela kedjan genom, att bl a återanvända arbetskläder som annars slängs.
– Närmare 85% inom textilindustrin kastas och bränns upp idag, och den största miljöpåverkan sker under nyproduktion, säger Emma Ivarsson, på Hejco.
– Därför är Re:Hejco en viktig del i vårt hållbarhetsarbete och något som verkligen kan göra skillnad i att vi använder ett producerat plagg om och om igen.
Minska överkonsumtion
Förutom möjligheten att göra om kläderna till en ny produkt, finns det även ett stort intresse från andra företag att köpa plaggen och återanvända dem i egna kollektioner.
– Att köpa kläder och tyger i mindre kvantitet med god kvalitet för att skapa nya affärsmodeller och företag kommer vi se mer av framöver, fortsätter Emma Ivarsson.
– Små och nystartade företag idag är mer medvetna och känner ett helt nytt ansvar i kedjan från idé till färdigt plagg, vilket känns otroligt positiv. Tillsammans kan vi undvika nyproduktion och samtidigt minska på överkonsumtion och stora lagersaldon.
Hållbara samarbeten
Hejco har inlett flera samarbeten för att bana väg för återanvändning inom både re-design, välgörenhet och att skapa nya textila fibrer. Tygväskorna är exempelvis gjorda på XV Atelier i Borås och de uttjänta arbetskläderna landar först hos Korallen i Kinnarumma för att eventuellt tvättas och färgas om.
– Vi är rustade för att ta emot en stor mängd uttjänta arbetskläder, och vi tror verkligen att trycket kommer öka. Våra kunder kommer vilja ta det här ansvaret tillsammans med oss, säger Helen Landerborn.
Satsningen är en del av företagets övergripande hållbarhetsarbete som även innefattar uthyrning av arbetskläder, förenklat returflöde och ett mer miljövänligt materialval såsom organisk bomull, återvunnen polyester och lyocell.