Signcom landar i Falun

Signcom landar i Falun

Publicerad
2020-02-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Efter en dag med smörrebröd och bubbel i Växjö, begav sig Signcoms roadshow till Dalarnas residensstad, Falun. Här, på det historiskt präglade gruvområdet, bjöds det på produktvisningar av såväl maskiner som material, en lättare lunch, glad personal och en tur ner i gruvan.

text/foto – Elmer Törnquist
foto – Lars Knapasjö

I en liten byggnad, ett längre stenkast från gruvravinen, kliver vi in i ett rum fyllt av inspirationsväckande artiklar. I vimlet av besökare och Signcom-anställda, skådar ögat flertalet olika maskiner och en mängd av produktprover samt 3D-printade objekt.

– Det har verkligen varit jättestort intresse och det har kommit massor med folk hela tiden, ända sedan vi öppnade dörrarna klockan 10:00, säger Katarina Andersson Millby, marknadschef på Signcom.
– Just här i Falun har vi gruvtema på roadshowen; vi har haft gruvmuseet öppet för våra besökare och i eftermiddag har vi bokat en guidetur i gruvan, för alla som vill gå.

Mer tid är mer kvalitet
Den grundläggande idén med denna roadshow är att komma ut till kunderna på ett annat sätt. Sverige är, som vi alla vet, ett avlångt land och det kan ibland bli långa sträckor, trots att Signcom har showroom placerade i både Stockholm och Borås.

– För många av våra kunder kan det bli långt att åka och då känner vi att vi kan hjälpa dem en bit på vägen, genom att komma ut i landet, fortsätter Katarina.
– Dessutom är det ett bra komplement till mässorna. Eftersom att det är lugnare och mindre, får vi mer tid över till varje besökare.

– Det blir mer kvalitet helt enkelt, både för kunden och för oss.

När inbjudningarna skickades ut fick man fylla i vad man var mest intresserad av att se och veta mer om. En övervägande majoritet har faktiskt bockat i att det är lasergravyren som ligger närmast hjärtat, men även bl a print & cut-systemet har varit ett av de mest ifyllda. Därför frågar vi nu Katarina; vad har ni haft med er på denna roadshow?

– Vi har med oss lite allt möjligt faktiskt, exempelvis ett antal produktprover på 3D-printade objekt från Mimaki och den nya sublimeringsskrivaren från Epson.

En ny leverantör
Av en händelse kliver Simon Nyman, produktchef på Signcom, precis förbi när Katarina nämner Epsons sublimeringsskrivare. Han lånar oss för en lite närmare demonstration av denna nyhet.

– Epson är en ny leverantör till oss och det är skönt, eftersom de fyller ett litet tomrum som vi haft i vår produktportfölj tidigare, berättar Simon Nyman.
– Just den här sublimeringsskrivaren är i 24-tum och heter Epson SureColor F500. Den har påfyllningsbara bläcktankar, som gör att man inte behöver stanna produktionen för att byta bläck.

Simon Nyman

Simon nämner att den tilltänkta målgruppen för denna maskin är de som vill göra sublimeringstryck på exempelvis mobilskal, muggar, musmattor, T-shirts och kuddar.

– Den är ganska billig i drift, relativt till sin storlek och den gör jobbet snabbt. Sublimera pappret och sedan är det bara att sätta pappret på en mugg eller T-shirt och sätta in den i värmepressen, fortsätter Simon Nyman.
– Den är väldigt enkel att hantera och den kräver inte någon speciell RIP-programvara. Det är i princip en plug-and-play-lösning; stoppa bara in USB-kabeln så är den igång.

Simon berättar att de även har fått tillgång till en större del av sortimentet hos Epson; hela linjen med 4-, 8-, 10- och 12-färgsprinters med vattenbaserat bläck.

Många produkter på plats
Det finns givetvis fler maskiner på plats och om vi tittar på det tidigare nämnda print & cut-systemet finner vi en Mimaki, som står och producerar dekaler för fulla muggar. Modellen är en Mimaki UCJV300-160; ett UV-LED-system som kör rulle-till-rulle. UCJV300 är faktiskt också den enda UV-LED print & cut på marknaden, med en bredd i 160 cm.

Bredvid står JJ Hendriks och demonstrerar flatbäddskrivaren Mimaki UJF-6042 MkII; med 20% högre hastighet än tidigare UJF-6042.

– Det är en utmärkt printer för alla som vill printa på promotionprodukter som exempelvis mobiltelefoner, USB-minnen, tändare eller om man vill printa förpackningar, berättar JJ Hendriks, på Signcom Group.

Likväl som att flatbäddprintern har nästintill obegränsade möjligheter, erbjuder lasergravyr och -märkning storartade lösningar på extremt många olika material. Här representerar maskinerna från Epilog och nya Lotus, båda sidor av Atlanten. Allt beroende på vilken typ av laser man vill använda; CO2- eller fiberlaser och vilket material man ska märka.

– Det som är intressant är att vi har besökare som kommer hit och får nya idéer. De kanske bara arbetar med laser sedan tidigare, sedan får de syn på andra produkter och får nya idéer, berättar Katarina Andersson Millby.
– De gör kanske på ett sätt först och inser att de skulle kunna göra så med en annan maskin också, eller kombinera och integrera andra system i sin produktion.

Ner under jorden
Som lite extra krydda på den redan intressanta utställningen bjöds det på en guidad tur ner i världsarvet Falu Koppargruva. Historiskt sett har man daterat brytningen här i Falun till så tidigt som före år 1100.


Tillsammans med en guide, några besökare på roadshowen samt Signcom-personalen beger vi oss ner 67 meter under jorden. Här är det fuktigt och temperaturen är ständigt 5 plusgrader, oavsett årstid och temperatur ovan jord.
Tillsammans får vi alla lära oss om hur brytningen gick till under olika tidsperioder samt om flera olika historier och sägner från gruvan. Det går knappast att beskriva med ord hur enastående det är, därför bör man uppleva det i egen person.