I början av november 2019 var det återigen dags för SEMA; troligtvis den absolut största mötesplatsen för fordonsentusiaster och det som kallas eftermarknaden för bilar. Det handlar om styling, tuning och häftiga bildelar, allt som kan få ens bil att sticka ut från mängden och bli mer personlig.
Text – Elmer Törnquist
Foto – VN Vinyls
På plats var givetvis några av världens största biltillverkare, några av världens största bildelstillverkare och givetvis några av världens största vinyltillverkare; bl a Avery Dennison, Hexis, Orafol, KPMF, 3M.
– Det spelar egentligen ingen roll vad man är ute efter, så länge man har ett intresse för bilar, är det här the place to be, berättar Victor Palaic, grundare och VD på VN Vinyls, som besökte mässan.
– Vår bransch, som berör vinyl, solfilm samt lackskyddsfilm ,hade en hel hall för oss själva. Här fanns det både vinyler, solfilm och stenskottsfilm i mängder, både från de stora tillverkarna och de mindre uppstickarna.
Trendspanande i USA
Vill man vara med på vad som händer i branschen och vilka trender som kommer, så är USA rätt land att besöka. Sverige ligger, rent trendmässigt, oftast några år bakom USA och det går att applicera på de flesta branscher, även vinyler.
– Tittar man på amerikanarna, är det oftast de som sätter standarden. Följer man de amerikanska trenderna ligger man rätt i tiden, fortsätter Victor Palaic.
– För drygt 5 år sedan var det populärt att foliera bilen i kamouflage, det gjorde amerikanarna 1-2 år tidigare. Sedan var det populärt med rostliknande vinyler, det gjorde amerikanarna också något år innan.– Nu får jag känslan av att det är fler och fler som går tillbaka till att vilja ha en riktigt schyst färg, ofta i matt eller satin gärna metallic, som lyfter fram bilens former. Eller att man vill ha färgskiftande vinyler i pearl-effekter.
Tittar man på vad de stora tillverkarna gör just nu, oavsett om det är stenskottsfilm, solfilm eller vinyl, arbetar de mycket för att ta fram verktyg som underlättar montörernas arbete, vinyler som är lättare att montera och håller längre samt ett större utbud av färger.
– Det är kul att de vill fortsätta att vidareutveckla industrin och att de inte bara går efter de amerikanska standarderna. Nu finns det fler print-vinyler och skärvinyler som är PVC-fria. Numer är även de flesta tillverkade efter den europeiska Reach-förordningen.
– Det har även varit många nya färgsläpp, speciellt roliga och unika färger, istället för de typiska basfärgerna.
En av nyheterna som även presenterades, var att Orafol på denna mässa gick ut med att de förvärvade Kay Automotive Graphics, samt de tillhörande dotterbolagen Kay Graficas Automotrices och Kay Premium Marking Films; KPMF.
Storebror till svenska mässan
Man kan nästan se SEMA i Las Vegas som en storebror, till den svenska motsvarigheten; Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmiamässan. Intresset är fortfarande detsamma, om än i mycket högre grad.
– Om man jämför med bilmässan på Elmia, är intresset för wrapping mycket större i USA. I Sverige har det länge varit att man vill ha en schysst lacj. Foliering är något som varit rätt nytt på utställarbilarna.
– Däremot är det inte ovanligt att man folierar sin bil i en färg som biltillverkaren inte har, men som ser ut som en originalfärg.
Det amerikanska intresset för wrapping märks tydligt på SEMA-mässan; det var folierade bilar i många montrar. Exempelvis ställde biltillverkaren Toyota ut med 30 bilar, varav minst häften var folierade.
…