Medieinvesteringarna backar kraftigt

Medieinvesteringarna backar kraftigt

Publicerad
2020-02-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under årets första månad minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 13,7%, jämfört med samma period föregående år. Månadens vinnare blev kategorin Bio som ökade med 57,3%.
En majoritet av mediekategorierna backade under månaden och tuffast hade kategorin Dagspress kväll som backade med hela 55%. Totalt förmedlades under januari drygt en miljard kronor.

– Medieinvesteringarna backade kraftigt under januari och uppvisade en negativ tillväxt om 13,7%. De medier som, återigen, klarade sig bäst var; Bio, Utomhus/trafikreklam samt Radio. Mediekategorin Bio gjorde en mycket stark månad och uppvisade en positiv tillväxt om 57,3%. Samtliga övriga kategorier backade under årets första månad, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
– Vi har under en tid sett att konjunkturen på mediemarknaden är på väg ned och januari blev inget undantag. Den största faktiska minskningen stod TV för med en negativ tillväxt om 17%, motsvarande 69 miljoner kronor. Detta kan vara året då annonsörerna på allvar flyttar pengar från linjär TV till digital rörlig bild. Priserna på TV höjs kraftigt i yngre målgrupper samtidigt som tittandet fortsätter att minska.

Dagspress kväll, med den negativa tillväxten om 55%, är den lägsta noteringen för kategorin någonsin. Även DR/annonsblad, Fackpress, Online display, Dagspress storstad, Dagspress landsort, TV, Online video, Populärpress, Sök samt Sociala medier backade i januari.