AR-tekniken nu på tröjan

AR-tekniken nu på tröjan

Publicerad
2020-02-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Efter att ha lanserat världens första digitala klädkollektion, kommer nu Carlings även med den första T-shirten med AR-teknik; en förkortning för Augmented Reality.
Likväl som att kläder och plagg kan vara ett sätt att uttrycka stolthet för varumärket, kan det även bäras som en symbol för ens åsikter. I ett samarbete med Virtue, en byrå för kreativ strategi, har modekedjan Carlings utvecklat denna nya teknik-tröja.

– En statement T-shirt är ett sätt för dem utan röst att få ut sitt budskap och idag kan budskapet förstärkas tusen gånger om genom sociala medier, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.
– Samtidigt så gör sociala medier att en T-shirt med budskap blir mer av ett engångsköp, som snabbt spelar ut sin roll. Därför har vi arbetat med hur vi kan förlänga livslängden för en T-shirt, genom digital innovation.

Bara i telefonen
Genom att använda en smartphone och rikta den mot tröjans grafik, kommer budskapet på tröjan att synas i telefonen. Genom tekniken är det alltså möjligt att byta budskap på sin tröja när man vill och syns på skärmen direkt.
Den grundläggande tanken är alltså att den som fotar någon med tröjan på och applicerar ett budskap på den, ska kunna dela den i sociala medier.