Det hela startade den 19 augusti 2019 på bygghandelskedjan Optimera i Skövde, sedan dess har man besökt återförsäljare för bygg, el, VVS samt profil- och arbetskläder i hela Sverige.
Givetvis handlar det om den stora turnén för lanseringen av transportbilen Mercedes 350d X-klass, där Blåkläder var med för att visa en ny arbetsbyxa i 4-vägsstrech.
– Både Mercedes och Blåkläder har varit runt på flera orter i Sverige och då främst hos Blåkläders officiella återförsäljare, säger Jörgen Karlsson, säljare på Påhlsons Daylight i Katrineholm.
– De har turnérat runt och vad jag har hört så har det varit bra uppslutning på de flesta platser.
Den 17 oktober stannade ekipaget till hos Påhlsons Daylight i Katrineholm, den officiella återförsäljaren av Blåkläder på orten.
– Precis som Mercedes vill synas, vill Blåkläder synas. Då har man kontaktat lokala aktörer som oss, fortsätter Jörgen Karlsson.
– Det händer väldigt mycket på arbetsklädessidan och det som har varit i fokus just idag har varit den nya 4-vägsstrechen.
Här har fokus alltså legat främst på den nya arbetsbyxan i polyamidtyg, som besökarna fått känna och klämma på. Dessutom var även kraftpaketet 350d X-klass från Mercedes här, en robust arbetshäst som kan dra upp till 3 500 kg utan problem.
– Här bjuder vi på Blåkläderburgare och det blir fina synergier. Eftersom att besökarna kommer in och hämtar en biljett till hamburgarna kommer de in i butiken och ser våra andra produkter.
– Annars blir det lätt att folk bara kommer hit och äter, sedan går. Vi vill också visa vad vi har och det är mer än bara arbetskläder. På så sätt kan vi skapa ett intresse.
Vi avslutar intervjun med Jörgen Karlsson och beger oss ut för att testa den sagda Blåkläderburgaren. Den enda frågan som återstår är, hur stark sås vågar vi testa?
Ett liknande event ägde rum på Påhlsons Daylight i Nyköping den 10 oktober, en dryg vecka tidigare. Sista stoppet för denna turné görs den 22 april 2020, då stannar de hos Företagsspecialisten i Visby.