Det printade mediet håller fortfarande, i alla fall om näringslivstopparna får säga sitt. Enligt en undersökning från Kantar Sifo, lägger Sveriges näringslivstoppar 24,5 minuter dagligen på printade medier. Det gäller såväl tidsskrifter, morgon- och kvällstidningar (prenumerationer), som gratisutdelade lokal-, morgon- och kvällstidningar. Jämförelsevis ägnar en typiskt yrkesverksam svensk ca 20 minuter dagligen på printade medier.
Undersökningen visar också att det inte bara är affärs- och yrkestidningar som är överrepresenterade i denna grupp, utan även heminredning, båtar och sport- och friluftsliv är några av de tidskriftskategorier som lockar mer.
Liknande mönster syns även bland dem med ganska stort eller avgörande beslutsinflytande, dock med något lägre nivåer.
Men internet får mest
Totalt sett är det internet som leder ligan över de mest använda medierna; om man slår ihop tiden som spenderas på internet via mobil, dator och/eller surfplatta passerar både näringslivstopparna, beslutsfattarna och samtliga yrkesverksamma svenskar 2 timmar per dag.
Dock ligger näringslivstopparna lite efter de båda andra grupperna på internetanvändande; med 127 minuter, jämfört med 134 minuter och 137 minuter, undersökningen totalt respektive beslutsfattare.