Skyltkedjan Skyltstället var först i Sverige med lösningen att deras kunder kan hyra sina skyltar och kommunikationslösningar, vilket lanserades i oktober 2019. Att hyra skyltar är redan vanligt i USA, där den välkända infartsskylten till Las Vegas, Nevada är ett exempel.
– För många företag och organisationer kan inköp av exempelvis en fasadskylt vara en stor investering. Vi ser idag väldigt många eftersatta skyltar, som påverkats av väder och vind, säger Samuel Eriksson, koncernchef på Skyltstället.
– Det är lätt att bli hemmablind när det gäller ens egen fasad och det första intryck som företaget ger. När ett företag däremot hyr sin skylt av oss, kommer Skyltstället ta hand om skylten och se till att den fungerar som den ska.
Företaget ser den nya hyreslösningen som en naturlig lösning och framtiden för företagare, lite som att det finns leasingavtal för företagsbilar, kaffemaskiner och kopiatorer.
– När hyresperioden närmar sig sitt slut, väljer våra kunder att antingen behålla serviceavtalet eller uppdatera skylten, med den senaste tekniken och designen. Jag är övertygad om att detta möjliggör för fler företag att uppdatera sig till något de verkligen vill ha, avslutar Samuel Eriksson.
Skyltstället är Sveriges första franchisekedja för skyltföretag och har ett 30-tal kontor i hela Sverige.