Rekord på Black Friday

Rekord på Black Friday

Publicerad
2019-12-04
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Trots mottrender, som exempelvis White Friday, satte Black Friday återigen nya rekord och omsättningen landade på 7,1 miljarder kronor. Ca var tredje svensk fyndade varor fredagen den 29 november och totalt shoppade svenskarna för drygt 300 miljoner kronor mer än i fjol, en ökning med stillsamma 5%.
Detta framgår av en undersökning som PostNord genomförde mellan den 30 november och 1 december 2019.

En tredje del shoppade
Hela 96% av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och 33% handlade också under dagen. Fler än hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. Totalt spenderades i snitt 2 980 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

PostNord hanterade under den gångna helgen, fredag till måndag, totalt 955 000 paket, vilket är 6,5% fler än motsvarande helg efter Black Friday 2018, då de hanterade 897 000 paket. Rea-helgen resulterade även i 230 000 varubrev, det vill säga mindre paket som går i brevflödet direkt till brevlådan, en ökning med knappt 45%.

– Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra; mottrenden mot överkonsumtionen, eller de senaste årens Black Friday-tillväxt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
– Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året.

Ett startskott
Black Friday är på många sätt startskottet på julhandeln. I år hade något fler konsumenter planerat sina inköp inför dagen, där 61% av dem hade väntat med att handla varor tills rean. Under dagen var det också många som passade på att unna sig själv något; 52% av konsumenterna handlade enbart varor till sig själva. 14% handlade enbart julklappar och 28% handlade både julklappar och varor till sig själv.

– På PostNord är det här den intensivaste och roligaste perioden på året. Med 955 000 paket i omlopp kommer det att även bli högt tryck hos våra ombud, fortsätter Carl-Fredrik Teder.
– Så slink gärna förbi ditt ombud på morgonen eller under lunchen, om du vill undvika den största ruschen bör du hämta ditt paket på andra tider än mellan klockan 17-19. Ett annat tips är att ladda ner vår paketapp, där du får koll på alla dina paket, får digitala aviseringar och kan identifiera dig med BankID.

PostNords undersökningar visar att mer än hälften, 56%, av svenska folket kommer att e-handla julklappar på internet och av de svenskar som e-handlar julklappar så är det fler än tidigare som planerar att lägga mer än halva julklappsbudgeten online. Prognosen visar att vi kommer att e-handla julklappar för ca 8,4 miljarder i år, baserat på konsumenternas självuppskattning.

Fakta från undersökningen

  • Under Black Friday-dygnet, den 29 november, handlade svenskarna prisnedsatta varor för 7,1 miljarder, vilket är ca 300 miljoner mer än år 2018.
  • 96% av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday.
  • 33% av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday, för i genomsnitt 2 980 kronor.
  • 30% (30% 2018, 33% 2017, 40% 2016) av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 53% (54% 2018, 52% 2017, 46% 2016) handlade enbart på nätet och 16% (15% 2018, 15% 2017, 14% 2016) handlade både i fysiska butiker och på internet.
  • De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (43%), hemelektronik (32%), skönhet/hälsa (24%) och media (17%).
  • 10% (7% år 2018 och 8% år 2017) av de som handlade under Black Friday i år, handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 446 kronor per person. Det innebär att det handlades reavaror för 342 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday, det vill säga 5% av den totala summan.

Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Antal respondenter uppgick till 1 739 och undersökningen genomfördes med Kantar SIFO:s webbpanel.