Under hösten inledde Volkswagen ett stort arbete för att omprofilera hela verksamheten till den nya varumärkesdesignen, med bl a nya skyltar för den nya logotypen. Det innebar även att sortimentet med give-aways skulle uppdateras också.
Istället för att kassera det gamla sortimentet med reklamartiklar, så som det oftast går till, bestämde man sig för att främja samarbetspartnern Bris.
– Jag tyckte vi kunde göra något bra av detta. Dels för att hjälpa Bris, men också att vi utnyttjar det utgångna sortimentet på ett hållbart sätt, säger Sara Brundelter, på Volkswagen Sverige.
Fortfarande användbara prylar
Den 10-11 december arrangerade företaget Bris-dagarna och huvudkontoret i Södertälje fylldes av olika presentreklamartiklar, med den gamla logotypen. Intresset blev större än man förväntat sig.
Under de två dagarna såldes nästan hela sortimentet av; kläder, sportartiklar och till och med möbler gick åt som smör i solsken. Totalt sett såldes det för 122 000 kronor, pengar som gick oavkortat till Bris.
– Volkswagens stöd är oerhört viktigt för Bris och gör stor skillnad för många barn, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.
– Vår verksamhet är direkt beroende av de gåvor som vi får in från företag, organisationer och privatpersoner. Stödet möjliggör att vi kan ha öppet varje dag, året runt – till och med på julafton.
…