Tidningshuset satsar på digitala skyltar   Illustration av en digital skylt utomhus.

Tidningshuset satsar på digitala skyltar

Publicerad
2019-11-14
Skribent
Redaktionen

Medieinvesteringar i utomhusreklam är starkt växande i hela Sverige. IRM, Institutet för Reklammätning, visade att investeringarna i utomhusreklam ökade med 18% under 2018.
För att svara upp mot den starkt ökande efterfrågan intensifierar Mediehuset UNT nu sin satsning på DOOH (digital out of home) – digitala skyltar inomhus och utomhus.

Under hösten 2019 utökar UNT sitt stall av digitala utomhusskyltar från två till fyra skyltar. En del av detta är ett nära samarbete med IFU Arena där en digital skylt sätts upp på fasaden samt att UNT blir säljpartner för arenans befintliga skärmar inomhus.

– De digitala skyltarna innebär för oss en möjlighet att nå ut bredare med våra budskap och värderingar som jämställdhet, gemenskap och idrott för alla, säger Tobias Svensson, VD på IFU Arena.
– Utan samarbetet med UNT hade vi inte haft ekonomiska resurser att kunna göra den här satsningen som hjälper oss att vara en arena i framkant. Skärmarna ger ett mervärde för alla besökare och evenemang på vår arena.

UNTs övriga nya digitala skyltar är på Life Arena i Fyrislund, Uppsala, samt på en fastighet i korsningen St:Persgatan och Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala. Dessutom har UNT sedan tidigare en digital skylt vid korsningen Dragarbrunnsgatan och Klostergatan, samt en vid Tierps järnvägsstation.
Så som en del av satsningen har även mediespelaren som styr skärmarna uppdaterats med en ny mjukvara som möjliggör fler kreativa annonslösningar.

– Med våra nya skärmlägen täcker vi in flera strategiska viktiga områden i Uppsala som stadens nyaste idrottsarenor Life och IFU Arena, samt förstärker möjligheterna att nå ut i centrala Uppsala, säger Joakim Bech, affärsansvarig för DOOH på UNT Content Studio.
– Med fler ytor och nya spännande format kommer vi kunna erbjuda en ännu bättre produkt till reklamköparna.

Kalle Sandhammar, publisher på Upsala Nya Tidning, ser även de fördelar som satsningen på skärmar innebär för läsare och allmänhet i Uppsalaregionen.

– Tack vare dessa skyltar kan vi erbjuda våra kunder ännu bättre effekt på sina investeringar. Dessutom kan vi även stärka den lokala journalistiken genom att pusha ut de senaste nyheterna på skärmarna, det ser vi som en stor fördel, säger Kalle Sandhammar.

Mediehuset UNT är ett av Sveriges största regionala mediehus där nyhetsmedierna Upsala Nya Tidning, Enköpingsposten, Sigtunabygden, Lokaltidningen Norra Uppland, Annonsbladet Östra Uppland och Uppsalatidningen ingår.
UNT Content Studio är koncernens inhousebyrå med ansvar för content marketing, DOOH och filmproduktion. UNT är sedan 2010 hälftenägt av Upsala Nya Tidnings Förvaltnings AB och Norrköpings Tidningars Media AB. Bolaget ingår som ett dotterbolag i NTM-koncernen, en av Sveriges ledande mediekoncerner med verksamhet i Östergötland, Uppland, Södermanland, Norrbotten och på Gotland.