Det avgörande intrycket

Det avgörande intrycket

Publicerad
2019-11-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Det finns en hel del sanning i uttrycket; du får ingen andra chans att göra ett första intryck.
Detta visar en studie som forskare vid Karlstad universitet har gjort på data från Daymakerindex, skriver analysföretaget Daymaker på sin hemsida.

Första 30 sekunderna
Forskarna har tagit del av två års data från Daymakerindex, för att på så sätt studera vilken betydelse välkomnandet genom ett hej, en nick eller ett leende har.
Forskarna har med statistisk säkerhet fastställt att proaktivitet och bekräftelse, de första 30 sekunderna, ökar besökarens upplevelse och vilja att rekommendera butiken till andra.
Detta påverkar besökarens övergripande bedömning av upplevelsen och viljan att rekommendera butiken till andra. Däremot finns det inte data på hur mycket det första intrycket påverkar kundlojaliteten.

Ett dåligt intryck
Vidare har forskarna undersökt om det verkligen går att reparera ett dåligt första intryck. Det krävs mycket av säljaren, men genom att bl a ställa frågor och förklara nyttan går det att rädda ett dåligt första intryck.

Till hemsidan