Dagens konsumenter är redo att göra mer medvetna val när de handlar på nätet, men företagen hänger inte med i utvecklingen. Detta visa siffrorna i E-barometern Q1, som har temat hållbarhet.
Konsumenterna är beredda att göra aktiva val för en mer hållbar leverans, hela 3 av 4 svarar att de skulle vara beredda att betala 5 kronor mer om de visste att leveransen var mer miljövänlig. Dock tror bara 36% av företagen att konsumenterna skulle kunna tänka sig att betala mer för detta.
– Vi ser att samma mönster går igen när vi frågar konsumenterna om de kan tänka sig att vänta några dagar längre på en hållbar leverans. 80% av konsumenterna kan tänka sig det, men endast 42% av företagen tror att deras kunder vill vänta längre, säger Sofia Leffler Moberg, på PostNord.
– Men en mer hållbar leverans behöver egentligen inte ta längre tid eller kosta mer. Såväl detaljister som logistikföretag och emballageproducenter behöver kraftsamla och samordna sig i högre utsträckning för att bli mer hållbara.
Goda fördelar
Den som erbjuder hållbara alternativ inom e-handeln kan få goda konkurrensfördelar. Det framgår att konsumenterna tycker att detta är extra vikigt inom livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.
– Här finns med andra ord utrymme att ta en position, då hållbarhet har hamnat i bakvattnet när hela e-handeln koncentrerat sig på tillväxt, säger Arne Andersson, på PostNord.
– E-handeln skiljer sig från annan handel främst på tre sätt; hur leveransen sker, hur produkterna är emballerade och hur digitala verktyg som AI och blockkedjor används, för att skapa mer effektiva transportlösningar och mer transparenta leverantörskedjor.
Dessutom framkommer det i rapporten att konsumenter i högre utsträckning, väljer att e-handla från inhemska webbutiker. Dessutom minskar Kina som e-handelsland i popularitet hos svenska konsumenter, vilket kan bero på skärpta momsregler och hanteringsavgift, men också på att prisbild blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare.
…