HUI Research, i samarbete med tidningen Sportfack, spår att sporthandeln är nästa bransch att nå inflection point, tidpunkten vid vilken all tillväxt sker på nätet och ungefär 15% av den totala försäljningen sker via internet.
Bok- och elektronikhandeln har sedan länge passerat inflection point och klädhandeln går igenom den nu.
Nära brytpunkten
Under år 2018 växte e-handeln med sportvaror mot konsument med 21% och omsättningen uppgick till 3,3 miljarder kronor. Detta motsvarar en e-handelsandel om 12%. Prognosen är att e-handeln under 2019 närmar sig 15% av branschens försäljning och att butikstillväxten därmed stannar av.
För kedjor med en låg e-handelsandel betyder det alltså att man inte finns där tillväxten sker och marknadsandelen kommer att sjunka.
Hög konkurens
Lärdomen från bok- och elektronikhandelns digitaliseringsresa är att marknaden snabbt reduceras till ett fåtal stora aktörer. I bokhandeln är de endast två. I elektronikhandeln finns det fortfarande tre aktörer, men med ständiga konkursrykten.
Även i sporthandeln kan det sannolikt väntas färre och större aktörer. Branschen karaktäriseras idag av e-handelsbolag som jagar tillväxt och butikskedjor som jagar besök, vilket har lett till en sönderkampanjad bransch där ingen tjänar pengar.
Lägg rätt fokus
Att driva en butikskedja med ett brett och grunt produktsortiment eller att vara e-handlare och sälja andras varumärken kommer vara förknippat med låga marginaler och är sannolikt inte en väg framåt efter inflection point, om man inte är störst.
Är man inte störst måste man göra något annat. Höj servicegraden, se över butikerna, ytan de har och platsen de ligger på. Se över sortimentet och lyft de egna varumärkena. Lyssna på vad kunden vill ha.
Ta lärdom
Lär av sporthandelns enda aktör med en riktigt bra lönsamhet; RevolutionRace, som är den traditionella kedjans totala motsats. Man lyssnar och involverar kunderna i produktutvecklingen, man fokuserar på utlandet där 99,7% av världens e-handel sker och viktigast av allt – man satsar på en produkt.
Digitaliseringen dödar One Stop Shop-beteendet och framgången ligger istället på att vara ett monobrand, som äger sitt eget varumärke och kan hitta en lucka för detta.