Förpackningsjätten Tetra Pak suddar ut gränserna mellan förpackningar och digitala databärare, genom att uppdatera förpackningsplattformen.
Det hela är en del av trenderna bakom Industri 4.0 och kommer ge fördelar till såväl producenter och återförsäljare, som till konsumenter.
Konceptet Industri 4.0 har kopplingar till Internet of Things och sammanfattar olika teknologier inom automation, processindustriell IT och tillverkningsteknologier
– Vi ger våra kunder nya möjligheter att få mer värde från förpackningen, än tidigare. Det handlar inte längre bara om produktskydd och funktionalitet, det handlar om anslutningen, säger Ivan Nesterenko, på Tetra Pak.
– Framtiden för förpackningar är utan tvekan digital och den här lanseringen är ett steg mot en verkligt intelligent förpackning. Vi är glada att samarbeta med våra kunder på denna resa.
Företaget har genomfört pilotprojekt för kunder som arbetar med dryck-, juice- och mjölkproduktion i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska republiken och Indien. I Spanien ökade försäljningen med 16%.