En explosion av möjligheter   Det var många som trängdes när mässan skulle öppna

En explosion av möjligheter

Publicerad
2019-09-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Undertiteln för Fespa 2019 sammanfattar hela tillställningen för den grafiska branschen på ett väldigt konkret sätt.  Nyheter, workshops, seminarium och nätverkande. Oavsett intresse, yrke eller koppling till branschen, fanns det något för alla.


3D-printad seriefigur (tryck på bilden för en större bild)

Text/foto – Elmer Törnquist

Med det totala deltagandet av 20 780 personer, från 137 olika länder, fördelat över fyra dagar, är Fespa Global Print Expo den i särklass ledande årliga mässan för print- och skyltbranschen. Inte så konstigt med tanke på att 700 utställare fyllde de sex hallarna på Messe München och att många tillverkare valde platsen för sina respektive nylanseringar.


Mångsidiga och automatiserade lösningar

Det var den 14 maj och klockan var bara någon minut efter 10:00. Jag fick nästan armbåga mig fram i folkmassan för att hinna i tid till presskonferensen som Durst höll i sin monter, i mässhall B4, som låg längst bort ifrån entrén.
Troligtvis den absolut största montern på hela mässområdet, eller ja, det stod nog mellan de tre stora tillverkarna Durst, Mimaki och HP. Men i alla fall, här lanserades storformatsskrivarna P5 350 och P5 210, med utskriftsbredd på 3,5 meter respektive 2,1 meter.

De nya storformatsskrivarna, med utskriftskvalitet på 1200 dpi, använder de nya mjukvarulösningarna Durst Workflow, Durst Analytics och Durst Smart Shop, för att tillhandahålla en automatiserad produktionslina. Något man kallar; from pixel to output.
Dessutom reduceras stopptiden i och med den unika möjligheten att ladda nytt i maskinerna, även när maskinen arbetar. Under presskonferensen presenterades även uppdaterade versioner av P5 250 HS och P5 200 HS, nya bläck samt fördjupad kunskap om Workflow, Analytics och Smart Shop.

En storslagen framtid väntar
Men det var något som fångade mina ögon vid sidan av presskonferensen hos Durst. Bredvid stod nämligen mina landsmän Tommy Andersson och Kurt Aldén, marknadschef respektive VD och grundare av Swedboard.

– Kurt Aldén, tillsammans med andra starka ägare, sätter upp en helt ny och världsunik maskin i Katrineholm, berättar Tommy Andersson.
– Där ska vi producera skivor med fokus på miljö och andra nya applikationer och möjligheter för världens grafiska industri.

Till en början handlar det om att producera den 100% återvinningsbara pappersskivan SB-Fibre, men även den 80% fiberbaserade och helt PVC-fria skivan SB-Composite. Båda är FSC-märkta.

Kurt Aldén och Tommy Andersson på Swedboard

Båda dessa produkter är intressanta i sig, men det som verkligen får en att höja på ögonbrynen är den egenutvecklade och ytterst hemligstämplade maskinen. I samma processmaskin som skivorna tillverkas, kan Swedboard tillverka skivorna i något som de kallar Z-endlessboard, skivor i en bredd upp till 2,5 meter och en längd som kan vara i princip oändlig.

– Det som är unikt är att vi kan göra dem breda och otroligt långa. Vi har en otrolig produktivitet och kapaciteten i fabriken, gör att skivorna inte spricker i någon riktning när de böjs och är 100% dammfria, säger Tommy Andersson.
– Dammfriheten är extremt viktigt i och med att om man trycker digitalt, där det blir statiskt, så finns det inget som kan sätta sig i varken printhuvudet eller maskinen, fortsätter Kurt Aldén.

Med andra ord handlar det om nya skivmaterial som är damm- och PVC-fria, med stor innovation och miljöriktighet, som man kan printa både ensidigt eller dubbelsidigt på.

– Vi har haft ett väldigt givande samarbete med Durst i samband med att vi utvecklat skivorna och de tycker att vi kommer med de världsunika lösningar som de har letat efter. Vilket ledde till att vi fick möjligheten att lansera våra material i deras monter under Fespa, fortsätter Tommy Andersson.
– Men vi kommer att ha kontakt med alla stora printer-tillverkare i världen, eftersom att våra kunder är alla världens grafiska företag.

Tar succén ut i Europa
Med hjälp av Modico, europeisk distributör till ACG Fyrtals 3sixty flaskprinter, fullständigt flockades ACG Fyrtals monter av nyfikna besökare från världens alla hörn. Så här fick man trängas i en sex och en halv meter lång monter.

– Modico har sålde två maskiner här på mässgolvet, berättar Jesper Devrér, försäljningsansvarig på ACG Fyrtal.
– Vi har försökt att alltid ha fyra-fem gubbar från oss och sedan har vi sex man från Modico som hjälper oss.
– Men det är verkligen precis så att vi hinner med allt. Vi har nog skickat iväg en 400-500 flaskor och termosar till besökarna.

3Sixty är succén från Sign & Print-mässan i Stockholm och här visades den i två versioner, en med sex färger och en med sju.
(Här kan du läsa om reportaget vi gjorde på Sign & Print, där bl a ACG Fyrtal finns representerade)

– Skillnaden är att man i den med sju färger även kan sätta i en primer, för att förbehandla lite svårare material som glas och aluminium.

Frågan är om det kunde bli mer spektakulärt, för grabbarna från Borås stod i gula, klarlysande Sverigetröjor. Det blev både ryggdunkningar och jubel i gångarna. Så om inte 3sixty hade blivit en succé, så blev i alla fall tröjorna en riktig fullträff.

Jesper Devrér, Rolf Valkiainen och Claes Berg på ACG Fyrtal.

– Intresset är ju enormt, vi fick en riktigt bra lansering på den svenska mässan och det här toppar det något extremt.
– Tiden är rätt, alla vill ha den här maskinen. Det är digitalt, det går snabbt och det är extremt kostnadseffektivt att printa på cylindriska och koniska produkter digitalt med UV-led.

– Det känns nästan som att uppfinna hjulet, säger en entusiastisk Jesper Devrér.

Både över och under
De säger själva att Stahls Hotronix Fusion IQ är världens smartaste värmepressar och det kan mycket väl vara sant. Det som presenterades här på Fespa är en uppdatering av det smarta, som blivit ännu smartare. Förutom det molnkopplade systemet, där man i realtid kan följa alla sina värmepressar man har runt om på jorden, har man nu …

– … även gjort så att den har en varm bottenplatta. Det betyder att man nu har både under- och övervärme, berättar Richard Rindelaub, på Folier.se, återförsäljare av Hotronix.
– Det ger fördelar exempelvis när man ska göra sublimerings- eller transfertryck på polyester. Risken för att det blöder igenom eller att man får märken minimeras helt ofantligt.


Detta är en värmepress med dubbla bord.

Vid transfer ska man ju ha en varm underplatta och då värmer man oftast den genom att ha pressen stängd, men det tar både tid och energi. Har man en maskin med både över- och undervärme, är den undre plattan garanterat alltid varm.

Dessutom kan man styra temperaturerna på de respektive plattorna och på så sätt ha lägre temperaturer. Istället för att man kanske behöver ha en 200 grader varm överplatta, kan man ha 150 grader över och 100 grader på underplattan och ändå få bra resultat.

– Det blir dels bättre resultat och trycken håller mycket bättre när man tvättar plaggen, säger Ben Robinson, på Hotronix.

Varje plagg och transfertyp kan man även lägga in som en förinställning i programmet Fusion IQ, så att man alltid får samma resultat. Man söker efter en av sina inställningar, väljer det och maskinen ställer automatiskt in sig till rätt temperatur och tid för det kommande jobbet.

– Om jag tittar i min app så kan jag se att maskinen vi står vid gjorde 57 påvärmningar igår och jag kan även se vem som gjorde varje påvärmning, i vilken temperatur och tid det gjordes.

Ben Robinson berättar att många av de tekniska finesserna som de har i värmepressarna är patenterade och unika för just Hotronix-pressarna från Stahls’. Vidare har man genomfört studier hemma i USA, där resultatet är att en operatör uppges spara 45-55% i tid, när den använder en värmepress med två bord och förinställda inställningar.

Det portabla golvet
Ett portabelt, modulärt och återanvändbart golv med oändliga mönstermöjligheter, låter inte det som en bra idé? Nu har det holländska företaget ABC Display lanserat Stand On Expo Floor, ett golvsystem som fungerar precis så.

– Genom att det är modulbaserat kan man bygga hur stora golv man vill utan verktyg och i golvet gömmer man enkelt vilka kablar man vill, berättar Cyrus Truijens, VD på ABC Display.
– Det är unikt eftersom man lägger ut golvet först och sedan gömmer man kabeln i golvet. Det gör man genom att printa ut grafik som man lägger ovan på och skyddar det med en transparent skyddsskiva.

Det betyder med andra ord att det går att ha golvplattor som ena gången är vit och nästa gång man använder dem, kanske man printar ut ett trämönster och plötsligt har man ett nytt golv.

– Varje enskild platta kan hålla upp till 900 kilos tyngd och 3000-6000 kilo per kvadratmeter. Lastbilar och stora maskiner kan stå på plattorna utan att de böjer sig.

Plattorna är 50 gånger 50 cm stora och endast tre centimeter höga, vilket gör att man kan gömma kablar eller LED-ljus om man vill. Möjligheterna är oändliga.

Cyrus Truijens

Skarpt och högt
Jag lyckades även träffa Markus Ryberg och Magnus Haugeruud, VD respektive försäljningschef på AddExport. De berättar att de precis blivit generalagent för 3D-printern Tractus3D. Just den vi stannar vid och tittar på tillhör Large Format-serien.

– Det som är speciellt med den här är att den kan printa upp till 2,10 meter höga objekt, med en rad olika filament, säger Markus Ryberg.
– Först och främst är det sign- och displaymarknaden som är den tilltänkta målgruppen, men även retail- och promotionbranschen.

Istället för att arkitekter ska sitta och bygga modeller för hand, även om det kan vara kul, så kan man tänka sig att arkitektkontor kan använda denna 3D-printer för att bygga sina modellhus.

– Men det finns ju två andra serier som kanske mer riktar sig mot exempelvis tillverkningsindustrin, för att nämna en, med komponent- och prototyptillverkning.

Det som utmärker Tractus3D är att lagerupplösningen är så skarp att den kan gå ner på 10 mikron. Dessutom är systemet öppet, vilket betyder att det finns en stor rad av möjliga material, sk filament, att 3D-printa med.

– Det kan vara genomskinliga, färgade, hållbara, ABS-plast, träimitation och ett bionedbrytbart material, gjort på majsstärkelse, berättar Markus Ryberg.
– Den biologiskt nedbrytbara fungerar faktiskt extremt bra eftersom att det är väldigt hög efterfrågan på miljömedvetenhet.

Systemet i Tractus3Ds 3D-printrar är öppet och filamentet som AddExport marknadsför är från Form Futura, som har material som fungerar till 3D-printrar från olika tillverkare.

Med lägre droppstorlekar
I montern för det japanska företaget Ricoh träffar vi Patrik Zetterström, ansvarig på Ricoh Sverige. Här presenteras bla den senaste DTG-printern Ri 1000, som gör direkttryck på polyester.

– Det är en liten direct-to-garment, DTG-printer och vi har verkligen lagt stort fokus på användarvänligheten och rengöringen, för att man ska kunna stå och producera ordentligt, säger Patrik Zetterström.
– Marknaden för DTG är något som kommer växa och där vill Ricoh vara med, därför satsar vi.

Patrik Zetterström, på Ricoh

Med CMYK + vit, en upplösning om 1200×1200 dpi och en låg bläckåtgång är detta något Ricoh verkligen tror på. Dessutom visade man upp en egen latexprinter som heter Pro L5160.

– Produktivitetsmässigt ligger den väl på drygt 25 kvm i timmen och med lite lägre droppstorlekar om 5 picoliter och med lägre temperatur, kan man printa på känsligare material, fortsätter Patrik Zetterström.
– Det är en robust maskin som gillar att stå och printa. Ladda den med 250 kilos rullar så kör den på helt enkelt. Därför har den dubbla 1200 ml bläcktankar, på totalt 2,4 liter, för att den ska hålla kontinuerlig drift.

Patrik nämner även att Ricoh som företag är extremt hårda när det kommer till miljömässigt tänk. Av den anledningen kommer de inte släppa någon solventprinter. Med L5160, precis som med den lilla Ri 1000, ligger också stort fokus på användarvänligheten.

Man presenterade den mindre LED-flatbäddskrivaren Pro TF6250, som rent storleksmässigt har en printyta på 2,5 x 1,3 m. Något mindre än den stora UV-LED flatbädden T7210, som är 3,2 x 2,1 m.

– Den förra var en rätt stor bjässe, därför kommer vi nu med denna mindre. Men det är samma printhuvud som i den stora. Det betyder att man kan köra CMYK + vitt och ha en primer samt en schysst lack, säger Patrik Zetterström.
– Vi tror väldigt mycket på denna och just den här tror vi passar den svenska marknaden väldigt bra.

Ett antal leverantörer
I vimlet av montrar, människor och maskiner möter jag Christer Kårebrand och Kenneth Sellin på Norrköpingsföretaget Clubshop. De står och tittar på det senaste inom segmentet direct-to-screen, även kallat computer-to-screen, från leverantören Exile Technologies. Men självklart tar de en kort paus från demonstrationen för att visa mig den egenframtagna värmepressen Demon 45 i en monter i närheten.

Demon 45

Man ser tydligt finessen med att den kombinerar både en automatisk, likväl som en manuell funktionalitet. Men vi hinner bara ta en snabb titt och ett foto, för mitt i allt så ringer telefonen och Anders Trillkott, VD på Scandraft, vill mötas upp. Han presenterar mig för Marc Alex på Dataplot, en av deras leverantörer.

– Vi är en tillverkare av material och bläck för tryckmedia samt leverantör av maskiner från olika märken. I Sverige har vi ett nära samarbete med Scandraft, berättar Marc Alex.

Det tyska företaget Dataplot tillhandahåller olika material som exempelvis självhäftande film, skyddsfilm, laminat samt olika papper, canvas och andra textilier. Vidare berättar Marc Alex, något som Anders Trillkott instämmer med, att de som företag är extremt lösningsorienterade och att de ofta blir tillfrågade om att ta fram specialjobb.

– Det kan vara alltifrån att ändra limmet på ett självhäftande material, till att ändra ytan. Självklart måste vi följa riktlinjerna på maskiner och bläcket, men i slutändan handlar allt om att hitta nya lösningar, säger Marc Alex.
– En av fördelarna från samarbetet med Dataplot är att vi kan köpa in mindre volymer, i olika bredd och i längder som är annorlunda än standardstorlekar. De gör sina egna konverteringar och kan specialtillverka åt våra slutkunder, fortsätter Anders Trillkott.

Dataplots monter

Vi stöter även ihop med det amerikanska företaget Cooley Group, en annan tillverkare av material för tryckmedia. Det som är häftigt med detta företag är att de utvecklar material som verkligen tål mycket; både det som berör branschen och materialet som den amerikanska militären använder i sina uppblåsbara båtar.

– Vi tillverkar material som är upp till fem meter breda och 2 000 meter långa, berättar Brian Rose, på Cooley Group.
– Vi har 70% av marknaden för billboards i USA.

Men vi får inte glömma att nämna att de även tillverkar material som används som barriärer mot spillolja i havet, för att skydda miljön.

Brian Rose på Cooley Group

Österrike, Tyskland och Sverige
30 utmanare från 12 länder tävlade om de tre pallplatserna i Wrap Masters Europe, för att sedermera kvala vidare till World Wrap Masters. Här var det dansken Casper Madsen som fick titeln European Wrap Master och på andra respektive tredje plats kom Triain Moldovan från Österrike och Giovanni Rosas från Mexiko.
Alla tre gick vidare för att tävla mot vinnarna av årets tidigare Wrap Master-tävlingar på andra Fespa-mässor världen över, inklusive svensken Jonas Sjöström som vann World Wrap Masters Sweden på Sign & Print-mässan i februari.

Fespa Wrap Master

Jonas Sjöström som blev krönt till World Wrap Masters Champion 2017 och fick återigen se möjligheten att ta hem titeln. Det höll dock inte riktigt hela vägen, men nära nog. Efter en intensiv tävling med foliering av Volkswagen Golf och skyltdockor slutade svensken på en tredje plats. Titeln för 2019 gick istället till World Wrap Master Europe-kämpen Triain Moldovan och på andra plats kom tysken Norman Brübachj.

Breddar till en ny marknad
Hos OKI visade man uppdateringen av Pro8432, som gör fyrfärgsprintern + vit mer flexibel med något man kallar Black Toner Technology.

– Det betyder att man antingen kan trycka med CMYK + vit som vanligt, eller så byter man ut det vita till svart och kan då även trycka transfer till ljusa plagg och fortfarande få ett utmärkt resultat, säger Heiko Tomsen, på OKI Europe.
– Det ger en stor ekonomisk fördel, eftersom att svart tidigare togs fram genom en blandning av CMY. Det var tyvärr varken ekonomiskt eller det bästa rent kvalitetsmässigt.

En nackdel som Heiko nämner är att man dessvärre måste byta mellan vit och svart toner, beroende på vad man ska trycka till.
Men då kanske femfärgsskrivaren Pro9541 kan vara ett val, som hade sin lansering här i München.

– Nya 9541 är ett bra tillskott i vårt sortiment, då det är en femfärgsskrivare; den har alltså både svart och vit samtidigt som CMY, fortsätter Heiko Tomsen.
– Dessutom är tonerkassetten större och innehåller mer färg, det blir således billigare per utskrift.

Det mest intressanta är kanske dock den större storleken, som sträcker sig från lilla A6 upp till SRA3.

– Med det större formatet ger vi oss in på området screentryck med denna, vilket är en ny marknad för oss.
– Vi kombinerar screen och transfer, genom att man printar ut schablonen på ett transfermaterial, som man sedan bara behöver värma på i en värmepress och sedan kan man lägga den i screensnurran.

Heiko Tomsen

Nytt för 2020
Under en presskonferens under mässan meddelande man att till nästa upplaga av Fespa-mässan så kommer även ett nytt område få stort fokus. Förutom Fespa Global Print Expo och European Sign Expo blir det även Sportswear Pro, ett tillägg dedikerat åt tillverkning av sport- och träningskläder.
I en värld där vi ständigt möts av kortare ledtider och beställningar för on-demand, samlas nu de involverade inom design, produktion och dekoration.

Nästa gång i Spanien
Vad var det bästa med mässan? En svår fråga att svara på. Hann tyvärr inte att testa på allt eller träffa alla, men för att knyta an med ingressen; var det nya material och maskiner, workshopsen eller nätverkandet som var det bästa? Vem vet, alla har egna fokusområden. Det enda vi vet med säkerhet, är att Fespa slår upp portarna på IFEMA i Madrid den 24-27 mars 2020.

Nästa år blir det Fespa i Madrid