Nu har biltillverkaren Volkswagen presenterat en ny varumärkesdesign, tillsammans med en ny logotyp. Detta innebär en av världens största omprofileringskampanjer, med en övergång som ska vara slutförd till nästa sommar.
Världen över
Med den nya varumärkesdesignen vill tillverkaren skapa en upplevelse som är modern, genuin och mer folklig. Den nya logotypen har en avskalad och platt, tvådimensionell design som ska få hela varumärket att kännas tydligare och enklare.
I och med att man avtäckte den nya skylten på högkvarteret i Wolfsburg, Tyskland markerade det startsignalen för den globala implementeringen. Totalt kommer 70 000 logotyper att bytas ut, på 171 olika marknader.
Först kommer den nya profileringen bytas på företagets anläggningar och återförsäljare i Europa, sedan kommer Kina i oktober. Till början av år 2020 profilerar man om i Nord- och Sydamerika, för att sedan ta resten av världen.
Med en ljudidentitet
För första gången, istället för en tagline, kommer man använda sig av en sk ljudidentitet i kommunikationen utåt. Samtidigt byter man ut den typiska mansrösten, som i decennier har presenterat bilarna, till en kvinnlig röst.