Då var det dags igen, det var trots allt två år sedan sist. Den grafiska branschen fick nu äntligen samlas på Kistamässan igen, för den tre dagar långa branschträffen Sign & Print Scandinavia 2019.
Text – Elmer Törnquist
Foto – Eric Windahl
Den 5 februari klockan 09:00 öppnades portarna till Kistamässan och över 85 utställare var redo för att ta emot ett förväntat antal besökare på över 3 000 personer, under de tre dagarna som väntade. Här möttes man som besökare av företag, laddade med nyheter inom bl a maskiner, applikationer och tjänster.
Söker nya kompanjoner
Franchisekedjan Skyltstället var på mässan för att visa upp möjligheterna som finns i att vara en del av dem. Här träffar vi en positiv Samuel Eriksson, koncernchef på Skyltstället, som hade bokat flertalet möten varje mässdag.
– Vi är ju en franchisekedja och vi söker nya franchisetagare, berättar Samuel Eriksson.
– Bland de bokade mötena är det både personer från branschen och personer som inte är i branschen.
Samuel framhåller att han märker mer nyfikenhet nu än för två år sedan och att det känns som att Skyltstället som varumärke har vuxit.
– Men jag förstår komplexiteten i att branda om ett företag som funnits på orten i kanske 20 år. Där har jag ett viktigt jobb att göra för att få företaget att förstå värdet i att vara en del av en stor organisation, fortsätter Samuel Eriksson.
Det handlar till stor del om att ha möjligheten att tillgå alla fabriker som finns i kedjan, som kan göra och sköta saker som mindre företag kan ha svårt att göra själva.
Kedjan har deltagit på mässan sedan år 2011 och sedan dess har man vuxit rejält. Nu finns Skyltstället representerade på 28 orter; från Sundsvall i norr till Malmö i söder.
– Just nu är det ganska hårt tryck på att hitta nya aktörer i och runtom Mälardalen. Då talar vi om orter som Karlstad, Örebro och Västerås, säger Samuel.
Men givetvis finns det även andra orter runt om i Sverige där man söker företag som vill bli franchisetagare, vilka alla finns listade på Skyltställets hemsida.
– Vi ser att vi skulle kunna etablera oss på drygt 45 orter i Sverige innan det blir för mycket intern konkurrens, avslutar Samuel Eriksson.
Ökat intresse för wrapping
Med en stor Volvo, två skåpbilsdörrar och surfingbrädor som expomaterial, hade KA Olsson en stor monter med högt tryck från mässans besökare.
– Det var nästan som att det kändes att man missade några när de stod och väntade. Men nästan hellre att det är för mycket än för lite, säger Emil Gillmor, säljare på KA Olsson, efter mässan.
Här på mässan låg stort fokus på nya wrapfolier från det välkända märket 3M och stenskottsfilm från sydkoreanska Stek, ett märke man är exklusiv leverantör för här i Sverige.
– Det är ett hett märke just nu och de är tidiga med nya lösningar, fortsätter Emil Gillmor.
– Extra kul är när besökarna blir förvånade över att vi faktiskt har produkter som ingen annan har.
Emil poängterar att mässan är ett viktigt forum för att träffa nya kunder och bibehålla kontakten med nuvarande.
Visar hela bredden
Från början var det tänkt att Konica Minolta skulle ha en monter på ca 120 kvm, men när man sedan fick klartecken på att ta med sig den stora planprintern AccurioWide hybrid UV LED utökades ytan till 155 kvm.
– Vi visar hela bredden av vad vi på Konica Minolta kan erbjuda den grafiska industrin, inom både professional printing och industral printing, säger Carina Allfors, marknadskoordinator på Konica Minolta Sverige.
Här visades produktutbudet inom hårdvara. Dels de digitala pressarna AccurioPress C6100 och C3080 med varsin häftesframställare, dels den kompletterande etikettpressen AccurioLabel 190 och den stora UV LED-hybriden.
– Vi slår även ett extra slag för efterbehandling med partiell digital lackning på helt nya nivåer och visar vad vi har inom finishing som skärning, bigning, slipning och laminering.
Förutom maskineriet såg man även till att täcka upp med IT-sidan. Där visade Konica Minolta exempel på vad man erbjuder för IT-tjänster för informationshantering och lagring, samt webbshop och flödeshantering i samverkan med Impleo.
– Vi jobbar med Augmented Reality och konceptet GenARate, som gör att den traditionella trycksaken kommer till liv. Med detta kan man jobba med traditionell print, men agera som en digital pionjär, avslutar Carina Allfors.
På plats var även Håkan Monfors och Peter Agell, från Tierps Tryckeri, samt Nicklas Wahlgren, VD på Gibon Gävle.
Fespa Sweden
I branschen känner så gott som alla till Fespa och alla de välkända mässor runt om i världen som bär namnet. På Sign & Print Scandinavia var givetvis den svenska föreningen Fespa Sweden representerade, en av totalt 37 nationella organisationer.
– Vi är här både för att promota mässan i München i maj, värva nya medlemmar till föreningen och för att träffa nuvarande medlemmar, säger Kaj Flick, sekreterare för Fespa Sweden.
I skrivande stund har Fespa Sweden 60 tryckerier och 15 leverantörer som aktiva medlemmar, som alla ser fördelarna i att ha ett nätverk, där man kan utbyta kunskap och erfarenhet, som ökar chanserna att göra bättre affärer.
– Till mässan i München ser vi fram emot en stor mässa med alla nyheter som finns idag, avslutar Kaj Flick.
Foliering hos Hexis
I montern hos Hexis var det verkligen fullt drag. Kistamässan var nämligen platsen för tävlingen Hexis The Battle och den officiella SM-tävlingen till World Wrap Masters i maj, för att utnämna Sveriges vassaste bilfolierare. Dagarna präglades av vinylmonteringar på motorhuvar och bilar för nyfikna besökare och väletablerade vinylmontörer i branschen.
En av dem som testade på wrappning i tävlingen The Battle, för första gången i sitt liv, var artikelns författare och tidningens chefredaktör Elmer Törnquist. Givetvis var detta en utmaning och resultatet efter omgången blev väl kanske inte det mest lyckade.
– Jag fick ju från tips från Patrik Martinsson på Hexis innan tävlingen; bl a att jag skulle positionera vinylen rätt från början och att inte ha för bråttom när jag skulle applicera den, säger Elmer Törnquist.
– Min nervositet blev väl inte mindre av att en av deltagarna i min rond var Jonas Sjöström, som vann VM på Fespa i Berlin för två år sedan.
Av fyra deltagare på i denna rond tog jag en stabil fjärdeplats och Jonas Sjöström klev av scenen med en första plats. Självklart ställde Sjöström även upp i den officiella tävlingen, där han sedermera stod som segrare och belönades med ett bidrag om 8 000 kronor, till att åka och tävla på VM i maj.
– Bland de nya produkterna har vi den nya vinylen 190evo, som är mycket lätt att applicera, säger Patrik Martinsson, VD på Hexis Sverige.
– Det var dels den som vi använt på bilen i entrén och det är även den som används i Wrap Masters-tävlingen.
Bland andra nyheter hittar vi även nya färger och andra speciallaminat, tillsammans med det breda sortimentet av printmaterial, skärfolier och textiltransfer.
På scen
Två scener, blåa och röda scenen, behövdes för att få plats med alla talare som ville dela med sig av kunskap och tips från branschen. En av dessa var Bodil Nordin, hållbarhetschef på Canon, som föreläste på den röda scenen om hur hållbara företag är mer framgångsrika än andra och att intresset för hållbarhet ökar hos slutkunder.
– Att satsa på hållbarhet är en win-win situation där företag kan bidra till en mer hållbar värld och tjäna pengar samtidigt som de skapar mervärde för sina kunder, säger Bodil Nordin.
En annan föreläsare var exempelvis Pål Pettersson, från Berghs School of Communication, som berättade hur deras arbetsmetoder har gjort skolan till en av världens ledande kommunikationsskolor.
Med nytt material och ny maskin
Generalagenten AddExport hade med sig sin trogna frigolitskärare; Obelisk Foam Plotter. Dessutom visade man upp den kommande modellen Next och intresset var stort, både för maskinen och det nya skivmaterialet PrintFoam, extruderad polystyren.
– Vi har tidigare haft skivmaterialet SignFoam, expanderad polystyren, men nu har vi även hittat PrintFoam i vitt. Det är väldigt speciellt, eftersom att det annars bara går att hitta färgat och med vitt kan man UV-printa direkt på skivorna, berättar Magnus Haugerud, försäljningschef på AddExport.
– Det är ju något som de flesta inte har sett tidigare, så det blev en riktig snackis.
Med det nya materialet visade man upp exempel på olika typer av konturskurna ljusskyltar och hederliga skyltar i frigolit.
– Det är en kul maskin och vi ser ett otroligt stort intresse för att enkelt kunna tillverka ljusskyltar och 3D-skyltar, berättar Magnus Haugerud.
– Med Obelisk Foam Plotter kan alla tillverka profilbokstäver, även företag som inte har fräsmaskiner eller metall produktion. Maskinen tar liten plats och passar hos alla skyltföretag och monterbyggare.
Den nya modellen kommer med ny, uppdaterad programvara som gör den snabbare och smartare. Dessutom framhåller Magnus att Next även tar tjockare skivmaterial; upp till 140 mm.
Världslansering på mässgolvet
I montern hos Canon dukade man upp med en mängd olika maskiner, både stora storformatsprinters och mer kompakta bläckstråleskrivare. Det rörde sig om olika skrivare som printar allt från vykort till tapeter.
Skrivarna i montern användes för att skriva ut bilder i olika format tagna av den tyska fotojournalisten Horst A. Freidrichs, som gett ut flera fotoböcker. Hans senaste bok heter Speed.
– Vi vill visa hur hög kvalitet digitalt tryck håller och hur det kan användas för korta serier. Om boken Speed hade tryckts med offset-teknik, vilket var ursprungstanken, hade det krävts en upplaga om minst två tusen exemplar, säger Tomas Lagerberg, produktchef på Canon.
– Med digitalt tryck får du minst offset-kvalitet och kan själv bestämma hur många eller få exemplar du vill ha. Bara fantasin sätter gränser.
Men det handlade ju även om en världspremiär för den nya flatbäddskrivaren Océ Arizona 1300, som printar på både rigida och flexibla material, upp till 15 000 kvadratmeter per sekund.
Effektiviserande arbetsflöden
Dessutom syntes en storformatsskrivare från Canon i montern hos Color Systems, det var en Océ Colorado i 64 tum där man körde affischproduktion. Detta i kombination med en Flexa Miura XY-trimmer, som arkade ut 50 x 70 cm affischer automatiskt.
– Det är för att visa hur man kan automatisera och förbättra sin efterbehandling och produktion, med mindre handpåläggning, berättar Magnus Edfeldt, marknads- och försäljningsansvarig på Color Systems.
– Vi har stationer där vi visar på automatisering och effektivisering.
Colorado var en av dem. Sedan visade man upp en kombination av storformatsskrivaren Epson SC-S80600 och en skärare från Summa. Genom att dekalerna som printades här fick streckkoder, flyttade man enkelt över arken till skäraren, som läste av streckkoderna för att toppstansa och skära ut.
– För våra kunder ligger mycket av marginalerna i hur man kan effektivisera och få mindre handpåläggning på jobben. Det ska gå snabbare och enklare, att efterbehandla med mindre manuellt jobb helt enkelt.
I skär- och fräsbordet Summa F1612 kördes efterbehandling på printade produkter, både från rulle-till-rulle- och planprinter. Det gav stort intresse, men även det norsktillverkade monteringsbordet från Rollover fick besökarna att titta en gång till.
– Det känns som att fler börjar inse värdet av monteringsbord nu, hur bra och effektivt det blir, säger Magnus Edfeldt.
Sammanfattningsvis var det mycket folk i montern och även om utfallet kanske inte toppade förra mässan år 2017, så är man ändå nöjda med det givna resultatet.
Rekordartat för Signcom
Print och skär, gravyr och 3D, miljövänliga material och produkter. I montern hos Boråsbaserade Signcom var förväntningarna höga när man premiärvisade några av de senaste nyheterna i sortimentet.
I montern fick besökarna vara med i utlottningen av ett print and cut system; en Mimaki UCJV300-75, som är en UV LED-skrivare med upp till 800 mm i bredd. En lösning som gick till landstinget Region Bleking, efter att Ivo van der Lem, representant på Mimaki Europe, drog en vinnare.
– Fantastiskt roligt, skriver Simon Nyman, produktansvarig för Mimaki på Signcom, i ett pressmeddelande efter mässan.
Förutom utlottningen påvisades mängder av prover från leverantörerna och försäljningen slog rekord.
– Det går att förena resultat och miljötänkande och vi är oerhört stolta att kunna erbjuda nya, innovativa lösningar inom printmedia. Lösningar alla vinner på, säger JJ Hendriks, Commercial Director på Signcom Group.
– Ett brett kontaktnät och långvariga relationer är stora fördelar när vi sonderar terrängen, väljer ut de bästa alternativen och förhandlar fram rätt pris, som gynnar slutkund.
Bolaget tecknade avtal på flertalet Mimaki UV LED Print & Cut från UCJV-serien och sålde dessutom storformatsprinters, skärare och appliceringsbord på mässgolvet.
En nischad lansering
Man kan väl inte säga att lanseringen av den nya, egenutvecklade UV-LED flaskprintern 3sixty BottleJet från ACG Fyrtal var annat än en succé. En nischad produkt för promotionbranschen och industrin, som på minuten printar 360 grader på cylindriska och konformade produkter.
– Vi visste att den låg rätt i tiden och perfekt rent marknadsmässigt, men att den låg så rätt, det hade vi aldrig kunnat föreställa oss, berättar Jesper Devrér, försäljningsansvarig på ACG Fyrtal.
– Den är ju unik och smal i sin nisch, då den printar på flaskor, termosar och andra koniska produkter.
Det hade redan börjat viskas om den innan mässan och förbeställningarna låg på hög. Men när den äntligen presenterades var mottagandet över förväntan och orderstocken slog i taket.
– Jag vet inte hur många ståltermosar som vi har printade och gav ut till besökare på mässan.
Dessutom hade man med sig ett flertal olika lasermaskiner från sortimentet; exempelvis Spirit från leverantören GCC, som är en av Sveriges mest sålda CO2-laser, samt bordslasern C180 II, olika fiberlaser samt UV-LED flatbäddprinters från Compress.
– Vi har sålt ett stort antal lasrar och flatbäddsprintrar som ett direkt resultat av Sign & Print-mässan, stoltserar Jesper efter mässan.