I landet där den riktiga tomten bor, Finland, grundades även år 1891 ett litet konditori i huvudstaden Helsingfors. Det konditoriet kom att lägga grunden för den idag internationella livsmedelskoncernen Fazer. Från Finland kommer även R&D Spandex VD; Tommy Ruponen.
text – Elmer
Sedan den första maj ifjol är det Tommy Ruponen som styr spakarna för den svenska delen av multinationella Spandex; R&D Spandex, leverantör av grafiska lösningar till skylt- och displaybranschen. Året innan, 2017, förvärvades Schneidler Grafiska och det har varit Tommys främsta uppgift att sammanföra två enheter till en.
– Vi måste agera som ett företag. Det gäller inte bara i kommunikationen till kunderna, vi måste agera som ett företag även internt, berättar Tommy Ruponen.
En riktig resa
I ungdomsåren var Tommy en aktiv idrottare, han spelade handboll för det finska landslaget och gjorde drygt 120 landskamper med Finland på ryggen.
– När jag var i 15-årsåldern lekte jag lite med tanken att spela hockey på heltid. Jag testade även på fotboll, men så småningom blev handboll min sport.
Men så kom insikten att om han en dag skulle skada sig, vad skulle han falla tillbaka på då? Därför sökte han och blev antagen till Handelshögskolan Hanken; som grundades år 1909 och är Finlands motsvarighet till svenska Handelshögskolan i Stockholm.
Handbollskarriären fortsatte under en period framöver och samtidigt arbetade Ruponen för ett bolag som tillverkade sjukvårdsprodukter. Men efter en period byttes det till livsmedelskoncernen Fazer, som har sin grund i det lilla konditoriet i Helsingfors och Tommy fick sin första internationella tjänst. Det var vid den här tiden han trappade ner med handbollen och istället …
– Jag var mister Dumle och sålde choklad till 15 länder, säger Tommy och skrattar.
Därifrån fortsatte det och genom åren har det varit bl a modemärket Levis Strauss, husvagnsfabrikanten Solifer och inte minst Colart, ett företag som säljer konstnärsmaterial över hela världen.
– Det har varit både givande och lärorikt att ha fått arbeta i så många olika organisationer, med olika företagskulturer.
Viktigt att vara engagerad
Tommy berättar att han från början varit tydlig med de enkla, men ack så kraftfulla budorden; det är inte en eller två som leder ett företag, varenda anställd spelar en betydelsefull roll i organisationen.
– Vi knyter ihop två företag på två olika platser i landet, till att vara ett företag på två olika platser i landet. Det är lätt att säga att två företag ska bli ett, men gör man det inte på rätt sätt blir det pannkaka.
– Fallerar någon del, fungerar inte företaget optimalt. Därför är det en väldigt stor process med organisatoriska omställningar, att få alla, som vill fortsätta på jobbet att bli engagerade.
Det som menas är; det kan vara rätt produkt till rätt återförsäljare, det kan vara en fantastisk prisbild för bägge leden, det kan vara världens bästa reklamkampanj och kundservicen levererar beställningen perfekt.
– Men så har vi inte beställt den lastbil som ska leverera produkten till kunden, då fallerar hela systemet, forsätter Tommy.
– Det är därför vi måste se till att ha engagerade medarbetare. Det handlar knappast om att en försäljningschef ska visa bra siffror, det handlar om att alla på företaget ska vara engagerade. Annars gör vi sådana här missar.
Att identifiera sig med företaget
Service är inte bara att kunden får produkten levererad i tid, det är hela linan från reklamkampanjen, inköp och pris, till logistiklösningen som gör att kunden får leveransen.
– Det är egentligen ganska omfattande, men på kort sikt kan man göra stor skillnad i hur man agerar som organisation.
– Om vi dokumenterar resultaten och ser att vi har en bra distribution, en kampanj som gick bra, god lönsamhet och att kundservice får fantastisk feedback. Då har vi plötsligt fyra element som är en del av helheten och varje medarbetare kan identifiera sig.
– Då kan alla känna att; det var jag som gjorde den här grejen bra och det var jag som gjorde det här bra. Jag tror att gemensam framgång uppnås på ett gemensamt sätt, säger Tommy Ruponen.
Det handlar om att enskilda individer levererar sina enskilda arbetsuppgifter på ett sätt som inte isolerar dem från resten av företaget. Att exempelvis inköp informerar alla delar på samma sätt, så att alla vet exakt vad som händer.
En riktig wow-upplevelse
Från handboll och choklad till jeans och konstnärsmaterial, till att nu vara på Spandex och i den grafiska branschen. Det kan låta som vitt skilda områden, vilket det faktiskt är. Men för Tommy har det handlat om små steg och en uppsjö av branscher.
– Branscherna är olika, men strukturen är oftast densamma; jag levererar produkten och återförsäljaren säljer produkten till kunden. Den svåraste utmaningen har ju varit att förstå sig på branschen.
– Men det är fruktansvärt roligt att lära sig en ny bransch och det är väldigt givande, att lyssna på personerna som verkligen kan allt i detalj och vet varför materialen påverkas som de gör.
För på R&D Spandex är det precis likadant som det var på Levis, där det fanns personer som i princip andades denim.
– De kunde ta upp ett par jeans, lukta på dem och säga; det här är ett par jeans med kopparnitar från 1963, berättar Tommy Ruponen.
– När jag arbetade med konstnärsmaterial besökte vi en fabrik där man fortfarande band penslarna för hand. För en konstnär ska ha den bästa penseln och då är det bara handbundna penslar som gäller.
Tommy beskriver det som något mäktigt och en riktig wow-upplevelse. När det snackas om rymdresor och självkörande bilar, finns det faktiskt människor som sitter och binder morrhår på ett träskaft, till en pensel.
– De vet exakt hur produkten ska se ut och de kommer inte släppa iväg den förrän den uppfyller deras personliga krav.
– Här på R&D Spandex har vi också produktspecialister, som verkligen kan allt om produkterna.
Förvalta kompetensen
Att sitta på rätt kompetens är viktigt, för kunskap är nyckeln till utveckling. Det kommer väl till pass och speciellt i ett område som screentryck, där R&D Spandex sitter på väl inlärd kompetens.
– Jag har tyvärr förstått att det verkar som att screen tappar lite i volym. Då måste vi internt börja titta på hur vi kan ta till vara på den kompetensen och vad vi kan göra för att utveckla det affärsområdet.
– Om vi lyssnar på våra produktspecialister och tar till oss det de har att säga, då kanske vi kan hitta nya sätt att göra vissa saker. Det kan bli en helt ny dimension i det hela.
Tommy Ruponen nämner att det kan öka produktiviteten och produktionshastigheten och kanske rent av sänka materialåtgången. Många bäckar små, som sedan hela systemet vinner på i längden.
– Men man måste vara lite försiktig med att inte bryta upp allting helt. Om vi som organisation börjar göra för många förändringar, som våra kunder inte upplever positivt, kan det bli fel.
Visserligen ska man inte förändra allt på en gång, men att ha nytänkande och vara ifrågasättande är viktigt. Det gäller bara att hitta rätt väg att gå.
– När man kommer in i ett nytt bolag och frågar; varför är den här pennan blå? Blir svaret nästan alltid detsamma; jo, men så har det alltid varit.
– Det blir tyvärr en stor blockerare för utvecklingen.
Genom att ha arbetat i många olika organisationer på internationell nivå, har Tommy Ruponen en god förståelse för hur olika nationaliteter fungerar och hur man ska vara tillmötesgående. Med en rak och tydlig plan ska han ta R&D Spandex till nästa nivå.