Sveriges positivaste varumärken

Sveriges positivaste varumärken

Publicerad
2019-03-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Vilka varumärken pratades det mest positivt om i fjol? Det har marknadsundersökningsföretaget YouGov sammanställt i sitt index YouGov BrandIndex. Volvo är det mest positivt omtalade varumärket, medan Swish och Ica hamnar på andra respektive tredje plats.

I YouGovs BrandIndex mäts ca 300 varumärken dagligen i Sverige. Varje dag har det genomförts 160 intervjuer bland den svenska allmänheten, som ger sin uppfattning om olika varumärken. En av parametrarna som mäts, Buzz, indikerar i vilken grad varumärkena har blivit positivt omnämnda.

Högst Buzz
För sjätte året i rad är Volvo det varumärke som flest har hört något positivt om i Sverige, med en Buzz-poäng på 33,0. Buzz-poängen är ett nettovärde som sammanställs genom andelen som hört något positivt, minus andelen som hört något negativt.
Men Volvo har tappat 0,9 poäng från mätningen år 2017. 7 av 10 varumärken på topp tio-listan har tappat poäng, förutom Samsung, Netflix och Spotify. De två sistnämnda är dessutom nya på topp-listan.

Ökat mest
I listan bland varumärken som ökat mest jämfört med år 2017 toppar Nordea, som har haft några tuffa år med negativ uppmärksamhet i media. Men under förra året var banken ett mindre negativt omtalat varumärke och ökade sin Buzz med 3,2 poäng. I övrigt återfinns Coca-Cola Light, Huawei och Samsung på denna lista.

Spana in YouGov enligt länken;

https://yougov.se/news/2019/01/22/de-mest-positivt-omtalade-varumarkena/