Restiden är konstant

Publicerad
2019-01-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Transportplaneraren David Lindelöw, som arbetar med transportplanering på Sweco, har skrivit en utförlig rapport om restidens roll … vilken utforskar restidens roll och dess relation till stadsplanering och stadsliv.
Rapporten visar att den genomsnittsliga restiden inte har förändrats de senaste 200 åren, trots att vi har snabbare fordon idag. Tiden är i stort sett densamma; runt 70-80 minuter per dag, men avstånden vi färdas har däremot ökat.
I rapporten exemplifieras att städer med olika transportalternativ har i stort sett samma restider. Med andra ord är det möjligt för en stad som prioriterar gång- och kollektivtrafik, att erbjuda samma tillgänglighet som städer där biltrafik dominerar. Exempelvis har den schweiziska staden Zürich, med hög andel kollektivtrafik, ungefär samma restider som den franska staden Lyon, vars trafik i huvudsak domineras av bilister.

– Fenomenet vi kallar restidsbudget, är en slags universell lag som påverkar stads- och trafikplanering. Hur vi väljer att nyttja tillgänglig mark påverkar vårt resande och vice versa. Man kan säga att en stad formar invånarna lika mycket som invånarna formar staden, säger David Lindelöw.

David Lindelöw tycker att invånare bör betraktas som både medproducenter och nyttjare vid stadsutveckling.

– Jag tror att vi måste komplettera, och ibland ersätta, traditionell trafikplanering med principen om närhet och tillgänglighet. Genom att prioritera närhet och tillgänglighet kan invånare spara tid. Det kan också leda till att staden blir mer tillgänglig för alla, och inte bara vid vissa tider på dygnet, säger David Lindelöw.

 

http://www.swecourbaninsight.com/urban-move/running-to-stand-still/