Handelsrådet och Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet har nu släppt boken; Framtidens fysiska butik – Digitalisering, upplevelser och hållbarhet.
– Handeln befinner sig i en tid av förändring. I decennier har handeln arbetat på samma sätt, men detta etablerade och accepterade arbetsätt konfronteras nu med; den tekniska utvecklingen, nya förändringar och ett förändrat samhälle.
– Särskilt stark påverkan har dessa förändringar på det som länge varit navet i handeln, nämligen den fysiska butiken, säger professor Ulf Johansson, en av bokens 17 författare.
Den fysiska butikens framtid har diskuterats mycket de senaste åren; bl a på konferenser, på debattsidor och i fackpress. Denna bok är en del i den diskussionen och bidrar med nya insikter, från 17 författare i 16 kapitel.
Konkreta insikter
I boken tas flertalet konkreta insikter upp, exempelvis att mobiltelefonen förändrar upplevelsen av butiken radikalt och att det analoga fortfarande är viktigt för positiva butiksupplevelser, men att detta måste förstärkas med en digital lägsta nivå.
– För den fysiska butiken finns det framöver några övergripande vägväl. Ett är att vara en serviceplats kopplad till e-handel, säger Ulf Johansson.
– E-handeln har skapat en ny konsument som snabbt blivit van vid annat och det finns ingen väg tillbaka.
Boken lanserades i samband med Handelsrådets dag i Stockholm den 4 oktober 2018.
Följ länken för att läsa rapporten
https://screen-marknaden.se/wp-content/uploads/2018/10/258446_Ulf-Johansson.pdf