Kreativitet är idag den mest kritiska resursen i en verksamhet och den största drivkraften för medarbetare. I den nya boken All business is show business presenterar författaren Mikael Österdahl en ledningsfilosofi för den kreativa eran.
– När människors kreativitet är den mest kritiska resursen i en verksamhet måste man veta hur människor fungerar, vad som gör att de går igång på jobbet och blir engagerade, säger Martin Österdahl.
– Vi människor är inte rationella, vi fattar till stor del beslut utifrån känslor. Vi är inte bara utrustade med den logiska hjärnan i huvudet, utan även med andra former som hjärtat och magen.
De värden och modeller som man jobbar utifrån inom show business har Martin Österdahl omvandlat till 12 spelregler, som är universella och gäller för ledare inom alla branscher.
Läsaren får även följa med på en resa in i underhållningsvärlden, med insikter och anekdoter från bl a TV-program och musikstudios.
– Underhållningsbranschen har ägnat decennier åt att utforska den mänskliga själen. Dessutom har den lyckats bygga upp storföretag och slå mynt av kunskapen det gett, skriver Martin Österdahl i boken.