Som konsument blev man rätt mättad av alla deals och erbjudanden som skickades under årets Black Fridays … Vänta, Black Fridays? Jo men självklart. Det handlar ju inte om en superfredag med superpriser längre. Nu är det Black Friday, Black Weekend, Black Week och vissa tog det till och med så långt att de gick ut med Black Weeks … exakt, plural.
Samtidigt förstår jag att fysiska butiker har varit tvungna att konkurera på något sätt. Hela grejen förstörs lite av att aktörerna, med både fysiska butiker och onlinehandel, som sabbar det lite med att ha sina erbjudanden både ut i butik och på nätet.
Jag vill inte sätta stopp för utvecklingen, men rea ska vara blod, svett och tårar. De som vill göra bra klipp ska slåss om dem i butik. Näthandeln får hålla sig till Cyber Monday, vilket vissa faktiskt följde. Det är lite skevt när de under Black Friday hade erbjudanden som gällde både i butik och på nätet. Men på Cyber Monday valde de att endast köra på webbhandeln. Det är lite tvetydligt och svårtolkat.
Jag vill inte framstå som bitter, men rätt ska vara rätt. Det är lite som att man inte dricker julmust innan december … Där sköt jag visst mig själv i foten, för hör och häpna, jag drack julmust redan i slutet av oktober. Det är knappast mitt fel att den läckra drycken började säljas redan då. Men som alla vet; man ska ju vara först.
Med detta till trots så får jag lov att presentera Screen&Marknadens åttonde och sista nummer för det stora året 2018. Vi har träffat Robert Renz, som bedriver ett lite annorlunda skyltföretag. Vi möter Jonas Järbe och hans skapelser i betong och cement. Vi går mot final i vår brodyr-special och fördjupar oss i Coloreel. Vi får en inblick i hur det var på jubileumsfesten med New Wave Profile.
Annars då? Vilka affärer har gjorts? Vem har lanserat vad? Vilka har tillträtt på nya tjänster? Vad är nytt och vart är vi på väg? Det mesta går att ta reda på i detta nummer och dess 64 fantastiska sidor.
Med det vill jag tacka av … i alla fall för i år. Det har varit stunder då det varit intensivt, men samtidigt väldigt utvecklande och lärorikt. Vi tar med oss nyfunnen kunskap, nya bekantskaper och erfarenheter, som vi blandar med tidigare inlärda lärdomar och djupa vänskaper, för att bemöta år 2019 på bästa sätt.
Med dessa avslutande ord önskar jag er alla en fröjdefull jul och ett gott nytt år. Vi är tillbaka i slutet av januari. Men tro inte att vi går i vinterdvala, vi kommer arbeta stenhårt för att leverera ett rykande nummer ett år 2019.
Fridens Liljor
Elmer Törnquist