Då den nya digitala världen skakar om den traditionella grafiska marknaden, är det en utmaning att nå ut till nya kunder och följa nya trender. Vi vill inte prata maskiner eller sidor per minut. Vi vill tillsammans med våra kunder och deras kunder ha en affärsstrategi, som driver förändringen som är helt nödvändig mot marknadens nya trender och krav.
För två år sedan började jag fundera på hur vi som leverantör skulle hänga med i utvecklingen tillsammans med våra grafiska kunder. För ett år sedan öppnade vi på Canon vårt första live-showroom på Bistro Casper, på Dalagatan i Stockholm. Tillsammans med våra grafiskt producerande partners, stylade och dekorerade vi en hel restaurang till ett showroom, för att inspirera våra kunder och deras kunder. Syftet med vårt nya koncept är att marknaden skall se oss som en inspirerande affärspartner.
Det var nödvändigt för oss att flytta vårt showroom från kontoret ut i verkligheten för att skapa den ultimata upplevelsen och inspirera till kreativitet. Detta har påverkat vårt sätt att kommunicera med den grafiska marknaden, som är en bransch med ett traditionellt produktionsled. Det är en utmaning både för oss och våra kunder att förändra ett befintligt arbetssätt och det är viktigt att vi tillsammans arbetar med att höja kompetensen, för att förenkla slutkundens inköp av trycksaker. Jag är helt säker på att vi inom en snar framtid kommer sälja vår kompetens inom tryck och print i högre utsträckning, än vi gjort tidigare. Kompetens och inspiration är grafiska branschens framgång! Låter kanske banalt, men fråga dig själv hur ofta du ger bort din kompetens till dina kunder för att du inte vet hur du skall ta betalt?
Ni tänker kanske nu, vad har kompetensen gemensamt med ett showroom? Inom den grafiska branschen är vi duktiga att svara på offerter, men vi är inte lika bra på att vara ute hos våra inköpare på plats och se slutkundernas behov. Faktorn försvann i början av 00-talet och dagens inköpare är inte specialister på våra tryckta produkter. Fråga dig själv om du verkligen vet vad dina kunder vill producera och påvisar du möjligheterna som finns. Vi får veta vad slutkunden vill producera genom en offertförfrågan, sant? Det är här, vår kompetens kan göra skillnad och vi kan inspirera genom våra live-showroom.
En bra anekdot är från ett möte jag var på där Lindex marknadsavdelning höll en föreläsning för grafiska producenter. Frågan från Lindex var; Vilka vill ha oss som kund? Alla höll upp handen. Fråga två var; Vilka har varit i en av våra butiker? Tystnad. Ni förstår vart jag är på väg.
Genom Bistro Casper har vi möjlighet att visa våra kunder slutprodukten och få deras entreprenörshjärta att klappa fortare. Varje möte genererar ett nytt möte, där vi tillsammans med den grafiska kunden och deras kund pratar affärsstrategi för deras varumärke och kommunikation. Ingen offert i världen kan skapa den dynamiken med siffror. Vi får möjlighet att skapa nya kundplattformar och sprida branschens kompetens och samtidigt göra det möjligt att ta betalt för vårt arbete. Året med vårt nya koncept har varit en utmaning, men med ökad medvetenhet ser vi nu att det börjar hända saker. Drivkraften har fått nya muskler när man ser vilka möjligheter som finns. Förändringar kan vara skräckinjagande eller helt enkelt bara fantastiska. Vi kan påverka våra kunder varje dag genom att vara delaktiga i deras beslut och förstå deras behov. Jag har hoppat på tåget och ser med spänning på den grafiska marknadens utveckling. Vart är ni på väg?
Linda Rosén
Affärsspecialist
Canon Svenska