Fredagen den 23 november inträffar årets Black Friday, som är handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året; hela 47% av konsumenterna planerar att handla under dagen. Enligt en prognos från Svensk Handel beräknas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor.
4 av 10 handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday och var sjätte handlare uppger att lönsamheten påverkas positivt.
– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under dagen i år växer mellan 18 och 25%, säger Johan Davidsson, civilekonom på Svensk Handel.
– Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt.
Start skottet
I USA är Black Friday start skottet för julhandeln och numer kan man anse att det även är start skottet för julhandeln i Sverige; 63% av de som planerar att handla under Black Friday, uppger även att de tänker julhandla i samband med detta.
– Slutet av november måste definitivt betraktas som en del av julhandeln. Totalt 30% av konsumenterna planerar att handla julklappar under Black Friday, vilket är fler än förra året, säger Johan Davidsson.
– Det är heller inte enbart e-handel som gäller under dagen, butikshandeln är också omfattande.
De mest populära kategorierna under Black Friday är; kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.