Som alla andra orter och gator i vårt avlånga land har även Barnhusgatan i Stockholm sin speciella historia. Gatan, som ligger i stadsdelen Norrmalm går mellan Drottninggatan och Norra Bantorget.
Text – Lars Knapasjö
Bild – Elmer Törnquist
Namnet Barnhusgatan kommer från att det fanns ett tukt- och barnhus där, som flyttats dit från Riddarholmen på 1630-talet.
Mellan LO-borgen vid Norra Bantorget och Folkets Hus på Barnhusgatan 18 ligger fastigheten Barnhusgatan 16 och det är där det verkligen händer saker och ting i dessa dagar i mitten av september 2018.
Alla ville vara med
På andra våningen har det anrika promotionföretaget Wackes haft sitt kontor och för några år sedan fick Boråsföretaget Ernst Alexis AB hyra in sig. Bakgrunden var att man anställt Kristina Hammarsten, som säljare för Stockholmsområdet och hon behövde lite större förrådsutrymme än vad som gick att uppbringa i bostaden i Täby.
– Efter ett tag informerade Wackes oss om att man letade efter mindre lokaler i Stockholm, berättar Johan Pettersson, VD på familjeföretaget Ernst Alexis.
– Det var då jag fick idén om att höra med några andra promotionföretag om de skulle vara intresserade av ett Promotion Gallery i Stockholm; precis på samma sätt som Promotion Gallery i Finland och Villa Gabriel i Norge.
Nu tog Johan Pettersson kontakt med sina kollegor på PF Concept, Matterhorn, Vinga of Sweden, C Two Products och Xindao.
– Det var ingen som tvekade, utan alla ville vara med, säger Johan Pettersson.
– Dessutom gick telefonen varm, eftersom många andra företag hörde av sig och ville bli del i det hela. Intresset var enormt och vi skulle ledigt kunna fylla ytterligare en lägenhet.
– Vi får se vad som händer om det skulle bli en lägenhet ledig igen på Barnhusgatan 16, säger en leende Johan Pettersson.
Partylik invigning
Torsdagen den 13 september kl 15.00 på eftermiddagen var det så dags för en invigning med all tänkbar pompa och ståt. Den ståtliga fastigheten från ett forna sekel kunde visa upp sina utrymmen på ett imponerande sätt. Den unika takhöjden, de snirkliga stuckaturerna och de fantastiska kakelugnarna ger ett speciellt pampigt intryck, som ingen kan motstå.
– Det här är bra, det är helt fantastiskt, säger Oskar Dahlin från Vinga of Sweden.
– Vi är enormt nöjda och det faktum att New Wave Profile har sitt showroom ett par våningar upp i huset, gör ju saken bara än bättre.
– Det har varit en perfekt timing och en smidig lösning som ligger helt rätt i tiden.
Inte mindre än 160 personer hade föranmält sig och dessutom kunde man räkna med ett antal dropin-gäster. Köket dignade av snittar och andra läckerheter och där fanns också bubbeldricka och andra drycker att förse sig med.
Smidig lösning
Promotion Gallery kommer att hålla öppet på vardagar mellan kl 09.00 – 17.00 och var 7:e vecka har respektive företag sin sk servicevecka. Det är alltid ett företag, som ser till att det är öppet för kunder och även kundernas kunder. Sedan kommer självklart alla de andra företagen att utnyttja lokaliteterna allt efter behov.
– Det här blir fantastiskt för kunderna, likväl som för leverantörer och distributörer, förklarar Jörgen Lorentzon på PF Concept.
– Det är genuina, mysiga lokaler som ger ett hemtrevligt intryck och som öppnar för att våra produkter kan exponeras på bästa tänkbara sätt.
Till vardags håller Vinga of Sweden till på Ryssnäsgatan i Borås och PF Concept hittar vi på Stora Åvägen i Askim.
Viktiga synergier
C Two Products huserar annars i Malmö på Ridbanegatan, men på invigningsdagen för Promotion Gallery i Stockholm var företagets VD Jörgen Carlsson självklart på plats på Barnhusgatan 16.
– Det här kommer att bli jättebra. Vi har ju på sätt och vis redan testat konceptet i både Norge och Finland med Villa Gabel i Oslo och Promotion Gallery Fashion House Finland inne i Helsingfors, inflikar Jörgen Carlsson.
– Det är också perfekt att New Wave Profile finns i huset, eftersom det ger kunderna möjlighet att hitta något nytt; en annan lösning än den de egentligen hade trott.
– Det är ju bara att se på köpcenter eller bilhandlare; ju fler butiker och försäljningsställen på en och samma plats, desto fler potentiella kunder kommer dit.
– Det handlar som synergier och det skapar förutsättningar för både flera och bättre affärer.
Allt finns här
Redan innan klockan slagit tre på eftermiddagen, hade de första gästerna dykt upp. De flesta med blommor och presenter och alla med hjärtliga gratulationer. Under minglet i den stora sekelskiftesvåningen hördes åtskilliga kommentar om den härliga miljön, den fina stämningen och den utsökta exponeringen av alla tänkbara promotionprodukter och presentreklamsartiklar.
– Allt finns här och det är inte bara våra kunder som ska kunna komma hit. De ska också kunna ta med sig sina egna kunder, förklarar Johan Pettersson.
– Genom att vi kan visa upp en sådan bredd, kan kundernas intryck vidgas och vi drar också kunder till varandra som sanna kollegor och smarta konkurrenter.
– Många företag skär ner på sina utställningsytor, eftersom det helt enkelt blir för dyrt. Samtidigt kan den här typen av kommersiell samverkan ge synergi-effekter i form av flera affärer, större orderingång och ökat antal kunder, avslutar Johan Pettersson.
Höstsolen visade upp Stockholm från dess vackraste sida, samtidigt som stockholmarna skyndade sig fram genom gatorna. Vid sidan av Barnhusgatan 16 ligger Folkets Hus, som bl a rymmer Dansens Hus där man annonserade om en kommande Flamencovecka och föreställningar med Cirkus Cirkör.
Mittemot och på södersidan av Barnhusgatan ligger Norra Latin, som öppnade 1880 som Klara Allmänna Läroverk, men som idag är ett konferenscenter som drivs i LO-förbundens regi.
Från tukt till profil
Och så var det då det där om tukt- och barnhus. Det var förr en benämning för större straff- eller tvångsarbetsanstalter och återfanns i många europeiska länder. Genom tukt, dvs sträng disciplin och ordnad sysselsättning skulle fångarna göras till nyttiga samhällsmedlemmar.
År 1624 upprättades ett fångförvar i Stockholm under tuktmästaren Joachim Firbrandt, då kung Gustaf II Adolf beordrade honom att anlägga ett tukt- och barnhus med 100 platser för värnlösa och övergivna ungdomar. Senare flyttades det hela från Riddarholmen till just Barnhusgatan.
Med andra ord har denna gatan fått uppleva tukt och takt, medan det nu ska bli en tummelplats för profil- och promotionföretag. Från det ena till det andra …