Profilbranschens träffpunkt

Profilbranschens träffpunkt

Publicerad
2018-10-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Den 15-16 augusti markerade avstampet för hösten i promotionbranschen. Olustigt nog föreföll klimatet att även det växla, från sommar till höst i nästan samma veva. Men oavsett om utomhustemperaturen föll några grader, var inomhustemperaturen hög bland utställare och besökstrycket var stort.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Eric Windahl

Denna augustimässa fick ett totalbesök av 1 595 personer, varav 1 304 unika, under två dagar; på första dagen var det fullt tryck med 974 besökare och sista dagen blev, i vanlig ordning, något lugnare med 621 besökare. Av dessa 621 var det 291 som klassas som återbesökare, eller något finare benämnt som att de inte fick nog av mässan under första dagen.
Statistiskt sett ger det betydligt fler besökare per dag, kontra januarimässan tidigare i år. Under januariupplagan var det totalt 1 649 besökare, varav 1 327 unika, på tre dagar. Sett mot augustimässan förra året

– Vad jag hört från både besökare och utställare så har det varit klart positivt, säger Roger Nilsson, ordförande för PWA.
– Besökarna har droppat in med jämna mellan rum under mässan och det har blivit ett naturligt flyt, istället för att det kommer en busslast med besökare på en gång.

Intresserade besökare i montern hos Ernst Alexis

 

ACG på plats
Precis vid entrén hade ACG Nyström ställt upp en lång och ståtlig monter, där man stod tillsammans med systerbolaget ACG Fyrtal och den stora snackisen från Coloreel. Här visades en fulltfungerande enhet som färgartråden på ett ögonblick och Conny Svanberg, som är konsulterande brodyrexpert, konstaterade att detta endast är en förhandstitt innan den lanseras på modemässan Avantex i Paris, Frankrike.

I montern demonstrerades även digitaltryckning av både T-shirts och skor från Falk & Ross, vilka var speciellt framtagna för att tryckas med digitaltryckstekniken. Här stod även Rolf Valkiainen, delägare och vice VD på ACG Fyrtal, som presenterade den nyligen befordrade försäljningsansvariga; Jesper Devrér.

– Det här har varit en väldigt bra mässa och vi har haft betydligt fler nybesökare nu än vid förra mässan, vilket har givit oss många bra leads, berättar Jesper Devrér.
– Vi har fått träffa många nya småföretag som växer och kanske endast har haft en maskin initialt, men nu vill bredda sig. Även gamla kunder ser nu möjligheter med att ta nya marknadsandelar och kommer till oss för att komplettera verksamheten.

Jesper pekar speciellt på gravyrmaskinerna, som brukar få bra med uppmärksamhet när de ställs ut på mässor runt om i landet.
ACG Fyrtal fortsätter att växa; både nya tekniker och säljare gör att tillväxten för framtiden ser ljus ut. Jesper berättar att man har nya, spännande projekt på gång. Hela ACG-gruppen samverkar under stort hemlighetsmakeri. Men det blir lite för mycket för just nu och vi plockar upp den bollen när vi besöker dem i Borås nästa gång.

Jesper Devrér

 

Andas positivitet
När Joakim Engen, VD på Bamatex, får säga sitt så är det inte mycket mer än positivt. Företaget har haft jättemånga möten under båda dagarna.

– Första dagen var verkligen jättebra och full fart, andra dagen var lite lugnare, men det har varit mycket folk ändå, säger Joakim Engen.
– Vi har kanske inte visat några direkta nyheter, men det handlar om att visa att man finns på mässan och många av våra kunder kommer ju faktiskt hit.

Joakim uttrycker också att de var väldigt nöjda med försäljningen av den nya värmepressen Demon som visades på mässan, som kommer från en ny samarbetsleverantör.

– Vi tycker ju framförallt att det är kul att mässan är tillbaka här i Jönköping, där den faktiskt startade en gång i tiden. Tittar man exempelvis på det sociala spelet blir det annorlunda jämfört med exempelvis i Stockholm, avslutar Joakim Engen.

Joakim Engen

 

Etablerar sig i Sverige
Från det danska företaget NS System stod både ägare tillika VD Niels Rask samt Sverigechef Ola Zachrison. Efter fyra år på den svenska marknaden börjar företaget, som tillhandahåller textiler, transfer och brodyr, känna att marknaden vet vilka de är.

– Mässan har verkligen givit oss ett jättebra avstamp inför hösten. Nu efter fyra år i Sverige känner vi att det äntligen börjar ta fart. Det är en kul känsla att vi nu är etablerade på den svenska marknaden, säger Ola Zachrison
– Mässan har varit jättebra och vi har haft väldigt många besökare samt fått goda kontakter. Vi är nu kända på marknaden och det är extra roligt är att besökarna har fattat tycke för våra produkter, säger Niels Rask.

Transfer är NS Systems stora produkt och nu har två av företagets transfer blivit certifierade med OEKO-TEX, en miljöcertifiering för företag inom textilbranschen som kvalitetssäkrar produkterna.

– Vi hade redan innan ett brett sortiment textila produkter, därför känns det fantastiskt att vi nu kan märka produkterna med OEKO-TEX certifierad transfer. Det är ett stort steg för oss, fortsätter Ola Zachrison.

Ett högt tempo i montern har även resulterat i en nästintill överfull orderbok.

 

Går en spännande höst till mötes
Hos Toppoint, en del av New Wave Group, stod bl a Fredrik Helgesson, som berättade att man är riktigt laddade inför hösten. Företaget har nämligen gått med i Unitedprofile och lanseringen sker nu under hösten.

– Vi har ju hört att det är många som inte aktivt säljer från vårt sortiment, just för att vi inte är med i Unitedprofile. Så vi hoppas att användarvänligheten i deras system blir en boost för oss, säger Fredrik Helgesson.

Nyheterna som presenterades är bl a trådlösa laddare och högtalare. Tidigare sålde Toppoint produkter från märket Philips, men nu har man tagit in Blaupunkt, Sony och Lenco istället. Något som man hoppas blir riktigt bra.

 

Fredrik Helgesson

 

Knivslipning – en konst i sig
Mitt i allt stöter vi på grossistföretaget Vikingsun, som importerar några av de vassaste produkterna från Japan. Det handlar såklart om japanska knivar, men även en hel del andra tillbehör till köket. VD Johan Alming presenterade knivexperten Paul Gustafsson, som under mässan gjort en stor hit med sina kunskaper om att slipa knivar.

– Det spelar egentligen ingen roll vilken kniv man ska slipa, man slipar en billigare kniv exakt likadant som en dyrare. Skillnaden är däremot att en dyrare har hårdare stål och bättre prestanda, men processen är exakt samma, berättar Paul Gustafsson.

För bästa resultat rekommenderas en slipsten och det gäller att ta ett stadigt tag i kniven när man lägger den platt mot stenen. Kniven ska sedan vinklas upp i drygt 15%, eller två mynt på höjden.

– Sen för man den fram och tillbaka några gånger med spetsen i rikting klockan 11, med lite tryck när skjuter kniven från sig. Det är viktigt att hålla vinkeln 15 grader konstant och inte lyfta kniven från stenen, fortsätter Paul Gustafsson.
– Detta gör man tills man får fram något som kallas för en råegg. Det tar mellan 2 och 10 minuter, beroende på stålets hårdhet.

– När man känner råeggen med fingrarna flyttar man in kniven till nästa parti och gör om proceduren. När man fått fram en råegg längs hela eggen vänder man på eggen och drar eggen bakåt på stenen, 2-3 drag så att råeggen försvinner

I och med detta så kommer det ju fram en del mikroskopiska metallrester, lite som små metallflingor. Detta tar man bort genom att strigla kniven med en läderrem eller kökshandduk. Precis som i västernfilmerna när barberarna skärper rakkniven mot en läderrem.

– Har man gjort rätt så kan man använda kniven till att raka sig med den, avslutar Paul och drar kniven mot nackhåren.

 

Denna process tog för Paul drygt 2 minuter och Paul nämner att man ska slipa kniven så ofta man känner att det behövs, samt underhålla eggen med ett bryne, helst i keramik. Men det finns givetvis många olika sätt att slipa en kniv; slipstenar, apparater och tillbehör. Men när man väl har vant sig att slipa mot en slipsten, är det svårt att gå ifrån det.

– Man vet ju att det blir precis som en Gunde Svan-valla, säger Palle med ett stort leende.

Tina Nordström, känd som Mat-Tina, var ju också på mässan, hon stod i montern hos Magasin och Paul var faktiskt förbi henne och slipade upp hennes knivar sylvassa.

– Hon sa att hon ville ha mig som personlig kniv-slipare. Hon var verkligen jättenöjd och sa, med sin skånskadialekt; nu är de ju ljuvliga.

Paul Gustafsson slipar en kniv mot en slipsten

 

Synliga produkter
Leverantören Falk & Ross släppte sina drygt 300 nyheter i samband med Nordic Profile Fair i januari, men självklart kunde Pia Gyrulf, säljutvecklare, visa upp produkter tänkta till Sveriges mörka halvår.

– Det är flertalet mössor och vinterjackor som kommit in, men också tips på julklappar för dem som inte sysslar med give-aways.
– Jag tycker att det är väldigt roligt att det börjar komma mer synliga produkter till Sverige, man behöver inte ha varselkläder för att synas i trafiken under de mörka månaderna på året.

Pia visar en beanie, en typ av mössa, som till 100% lyser vitt i ljuset av strålkastarna på en bil. Mössorna finns i olika utföranden, det kan handla om att hela mössan reflekterar ljuset, att endast en tofs reflekterar eller en broderad text.
Detta går ju givetvis att implementera på andra produkter, som exempelvis väskor eller jackor.
Tillsammans med Falk & Ross stod även representanter från varumärkena Result och Beechfield i montern.

Pia Gyrulf

 

Känns helt rätt
Det här inte till vanligheterna att PR-tryck ställer ut på augustimässan, men i år har man gjort ett undantag och har ställt ut på årets båda mässor i Sverige.

– Vi är väldigt nöjda med mässan och vi har haft många besök. Det är faktiskt första gången på flera år som vi ställer ut på augustimässan, berättar Henrik Blomqvist, som arbetar med marknad och försäljning på PR-tryck.
– Vi ställer alltid ut på januarimässan och PSI i Tyskland, men på hösten brukar vi försöka vara med på golfmässor istället.

Men Henrik sammanfattar det hela som att det känns klart positivt att synas även på augustimässan, trots att produkterna i sortimentet är mer riktade mot sommaren; golf, fiske, grillning och liknande.

– Men det gäller ju att synas under hela året, för våra kunder väljer ju vilka produkter de ska pusha på extra när de är ute och gör affärer. Vi vill ju inte att de ska glömma bort oss då, fortsätter Henrik.
– Besökarna har insett att vi har produkter som man kan blanda, för att exempelvis få ihop en julklapp.

Exempelvis talar Henrik om de populära spinnarna, en typ av fiskedrag, som kommer från ett lokalt företag i Huskvarna. Andra viktiga produkter hos PR Tryck är ju kryddkvarnarna, solskyddskrämerna och givetvis det som företaget framförallt är kända för; golf-artiklar.

 

Åsikter
Rent generellt sett så var det en bra mässa; det var strax över hundratalet utställare och det var snygga montrar.

– Utställarna jag talade med var hur nöjda som helst. Men åsikterna bland besökarna gick däremot lite mer isär, säger Kjell Harbom, VD på SBPR.

Många var helnöjda, vissa var lite mer ljumna och det var en som tyvärr uttryckte att det var den sämsta mässan någonsin, tyvärr. Enligt denna, ej namngivna, person så fanns det inga riktiga nyheter att presentera. Men det beror ju helt klart på vad man är intresserad av också. För den som är mer intresserad av det textila kanske januarimässan är mer att föredra.

– Jag tycker att mässan var bra, besökarna som kom var genuint intresserade av produkt utbudet, säger Johan Alming, VD på Vikingsun.

Peter Johansson från Prevox reklam i Jönköping var exempelvis en av besökarna som var nöjd.

– Det var en bra informationsmässa och vi hade bokat väldigt många möten med våra leverantörer. Det kändes också som att utställarna var fokuserade, säger Peter Johansson.

 

Hur vill man ha det?
Det spelar ingen roll vem som blir tillfrågad, åsikterna går fortfarande isär. Mässan i januari varade i tre dagar, denna endast i två dagar. Merparten säger dock att de tycker att det räcker med en tvådagarsmässa, då tre dagar kan bli något långdraget.

Andra tycker det är perfekt att ha en tredagarsmässa, då med tanke på att det är en del att göra beträffande monterbygge, produkter, logistik, resor och att de bokade mötena inte blir lika stressiga.

Men frågorna kvarstår, blir det ett ökat tryck med intresserade besökare när det endast är en tvådagarsmässa? Hur skulle det vara om man arrangerade ena mässan här i Jönköping och andra i Stockholm? Skulle det vara möjligt att arrangera mässan i olika städer, runt om i landet, varje år?

En sak är i alla fall säkert, när mässansportarna på Elmia öppnar upp i januari för Nordic Profile Fair, blir det en tredagarsmässa mellan den 15 och 17 januari. Vi får se vilka spännande nyheter som bjuds på då och vad man får skicka från Plastprint. Vi såg isskrap-ogram i augusti 2017, frisbee-ogram i januari 2018 och på denna upplaga kunde man skicka flaskpost …