Med en helt ny design och en helt ny miljöcertifierad grön färg, omlanserar bryggeriet Carlsberg sitt sortiment. Ledstjärnan i arbetet har varit nyckelordet hållbarhet och designen beskrivs som renodlad, avskalad och klassisk.
– Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någonsin. Precis så mycket kärlek och engagemang som vi lägger på att framställa den perfekta lagern, måste vi också lägga på vår miljö, säger Ted Akiskalos, VD för Carlsberg Sverige.
Förutom den nya gröna färgen har bryggeriet lagt ned ett stort arbete på att byta ut plasten på sexpacken, som nu är 100% tillverkad av återvunnen plast. Detta minskar CO2-påverkan med upp till 60% och Carlsberg Sverige är först i världen med att använda återvunnen plast.
Framtida förpackning
Utvecklingen går fort, man har även utvecklat en förpackning som går under namnet Snap Pack. En förpackningslösning som gör att burkarna sitter ihop med ett speciellt lim, en teknik som minskar plastavfallet med 1 200 ton per år eller 60 miljoner plastpåsar.
Bild; Carlsberg