I september 2017 blev det nya och fräscha lokaler för Alpist Reklam, med över än 35 års erfarenhet i branschen. Detta företag tryckte faktiskt framsidan till Screen&Marknaden en gång i tiden, då framsidan alltid skulle vara screentryckt.
TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Lars Knapasjö
Som sagt, det var i september 2017 som Alpist Reklam flyttade in i nya lokaler på Hedentorps industriområden, invid Jönköpings flygplats, från sin tidigare fastighet vid Munksjö. En plats där Alpisten huserade i drygt 25 år.
– Vi sålde våra fastigheter till kommunen för ca 8 år sedan och istället hyrde vi lokaler från dem, säger Peter Christensson, säljare och delägare i Alpist Reklam.
Munksjön i centrala Jönköping är ett område, som enligt planen från kommunen, ska komma att rymma omkring 12 000 boende och 6 000 arbetsplatser. Första etappen beräknas vara klar år 2021, då bl a Jordbruksverkets nya lokaler ska vara klara.
Varma i kläderna
– Läget är bra med tanke på att all industri rör sig åt det här hållet. Nu är det över 80 företag som ligger här i närområdet, fortsätter Peter.
– Vi får mycket nya kunder, eftersom att det är lätt att ta sig hit; exempelvis för att det är motorväg upp och bra med parkeringsmöjligheter.
Från grunden har företaget varit med och bestämt exakt hur de vill att det ska se ut; det är ritat efter eget huvud om man säger så. Nu har man 1 000 kvm till sitt förfogande. Något som kan tyckas vara lite, då deras förra anläggning var närmast det dubbla; ca 2 000 kvm.
– Det är rätt bra ändå, i våra tidigare lokaler köpte vi till tomtmark och fastigheter allteftersom att vi växte. Vi byggde till och om löpande, vilket blev lite av ett lappverk när vi höll på.
Värt att nämna är att företaget faktiskt varit en av Sverige största textiltryckeri en gång i tiden, som tyckte mycket åt flera stora svenska butikskedjor. Som mest trycktes närmare 300 000 plagg per år och affärerna gick strålande, tills trycken i Asien började bli så pass bra att de stora drakarna flyttade produktionen dit.
– I början var kvaliteten på trycken från Asien riktigt låg och det var långa leveranstider, men nu är kvaliteten jättebra och det går inte att konkurrera mot dem prismässigt.
– Vi bestämde oss för att bara ägna oss åt att köpa och sälja, säger Peter.
Nu har det gått strax över 10 år sedan man sålde av den delen: med textilautomater, screencylindrar och plantrycksmaskiner. I och med att företaget ändrade om gick man samtidigt ner från dåvarande 18 anställda till 5.
Men det var då
Produktionen har fått en ny plats i företaget. Man har satsat mycket på digitaltryck nu och har faktiskt en handsnurra och en ugn, vilket är den enda maskinen man sparade sedan man plockade bort textiltryckeriet.
– Det har börjat bli mer och mer med detta nu, men framför allt kör vi mycket transfer. Vi har faktiskt utvecklat en process där vi printar transfern, lägger på vitfärg och pulver. Det blir en jättefin transfer som håller väldigt bra.
– Vi har dessutom investerat i den ny digital 4-färgs textilprinter för T-shirt, pikétröjor och liknande, berättar Peter Christensson.
– Men fortfarande köper vi in en del tryck från underleverantörer, speciellt vid lite större kvantiteter.
I produktionshallen finns skärmaskiner, print- and cut-system, planprinters, latexskrivare, storformatsskrivare och monteringsbord från bl a Summa, Roland, HP, Rollover och Rollsroller.
– Nu ligger väl 60% på profilsidan och resten på skylt och print.
Går man upp för en liten trappa så kommer vi upp på sömnadsavdelningen, på en plattform med full utsikt över de stora och fina hallarna, som förresten är 600 kvm stor med hela 7 meter upp till tak.
På markplan igen så har Alpist Reklam vidgat utrymme för bildekoren, där man har gott om plats för personbilar samt mindre bussar och lastbilar.
– Här nedanför gatan så har vi faktiskt en kund till oss, som har en jättestor hall som vi får låna om vi ska köra en långtradare exempelvis, säger Peter.
Koncernen från bygden
För många herrans år sedan växte städerna Jönköping och Huskvarna ihop, där den senare numer är ett distrikt i den förstnämnda tätorten. Fram till och med 1906 stavades staden Huskvarna med Q, innan man bytte till K. Företaget med samma namn, som grundades 1689, har däremot behållit stavningen Husqvarna, med Q.
I Screen&Marknaden nummer 3 av årets upplaga går det att läsa om och bekanta sig med företaget Prevox Reklam, som bl a tillverkar och säljer leksaker för Husqvarna-koncernen. Via E4:an tar det drygt 10 minuter mellan Prevox Reklam och Alpist Reklam; som gör skyltar till Husqvarnas återförsäljare i hela världen.
– Vi har byggt en onlineshop för deras dotterbolag runtom i världen, där de enkelt kan beställa skyltar, vepor, dekormaterial och en del inredningsdetaljer.
– Det finns dessutom en nedbantad version av shoppen för Husqvarnas återförsäljare, där de kan beställa allt material förutom skyltar, som alltid ägs och distribueras av Husqvarna själva.
En smart utställning
Men produktionshallarna är ju faktiskt inte det första man möter när man kliver in genom den glasbeklädda dörren på Tuvullsvägen 5. Först och främst har man ateljé, kontor och mötesrum, om man går rätt in. Eller om man går upp för trappan till vänster så hittar man även det stora showroomet, med profil- och arbetskläder, företagsgåvor och ja, egentligen allt som kan tänkas vid företagsprofilering.
– Vi har ju hittat på ett eget inredningssystem för att lösa problemet med kläder, berättar Peter samtidigt som han demonstrerar hur väggen fungerar.
En dragbar vägg, där man enkelt kan gömma undan plagg bakom, för att inte behöva ha alla framme samtidigt. Det skapar en skön miljö, då man inte behöver ha alla plagg hängandes på varandra, det ser praktiskt ut. Men det ger framförallt schysta skyltytor.
– Det ser inte så stökigt ut och vi är väldigt nöjda.
Jönköpingsföretaget Alpist Reklam är en av 66 medlemmar i New Wave Profile-kedjan och redovisade en omsättning om nästan 13 miljoner kronor vid bokslutet 2016.